Wielu kupujących robiąc zakupy online wciąż ma dość ograniczone zaufanie do nowoczesnych środków płatności. W poniższym artykule przedstawiamy listę argumentów dlaczego warto z nich korzystać i jak przekonać do tego Twoich klientów.
Robiąc zakupy online polscy konsumenci zwracają coraz większą uwagę na bezpieczeństwo i wygodę transakcji. Poziom wiedzy o nowoczesnych rozwiązaniach płatniczych jest jednak wciąż dość niski, co przekłada się na to, że często nie budzą one zaufania użytkowników. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank, z którego wynika, że aż 41% ankietowanych za preferowaną i najbezpieczniejszą formę płatności uznaje płatność za pobraniem.
To samo badanie wskazuje, że tylko 7% uczestników darzy zaufaniem płatności typu pay-by-link i jedynie 6% uznaje płatności kartą za bezpieczne. Jest więc bardzo prawdopodobne, że prędzej czy później trafisz na klienta, którego trzeba będzie przekonać do danej metody płatności.
W poniższym artykule zebraliśmy pulę argumentów, które pomogą Ci uświadomić klientów jakie metody płatności są dziś dla nich najbezpieczniejsze i najbardziej korzystne.
Wraz z rozwojem bardziej nowoczesnych metod płatności takich jak BLIK, mogłoby się wydawać, że płatności kartą powoli odchodzą do lamusa. Zwłaszcza, że według danych NBP ilość kart w obiegu spada - na koniec III. kwartału 2021 na rynku było o 1,5 miliona kart mniej niż na koniec czerwca 2021 (spadek o 3,4%). (Źródło)
Okazuje się jednak, że to tylko pozory - ilość internetowych transakcji dokonanych kartą w Q3 2021 wzrosła o 6% k/k, a wartość tych transakcji wyniosła łącznie 6,6 miliarda zł.
Z perspektywy klientów, płatności kartą przy zakupach internetowych są nie tylko w pełni bezpieczne, ale zapewniają dodatkowe usługi takiej jak chargeback, z których nie skorzystamy używając żadnych innych metod płatności.
Robiąc zakupy online większość z nas prędzej czy później natknie się na nierzetelnego sprzedawcę, nie otrzyma zamówionego towaru lub zostanie obciążona większą kwotą niż powinniśmy. Może się również zdarzyć, że sklep w którym dokonaliśmy zakupu całkowicie przestanie istnieć i zwyczajnie nie będzie z kim procesować reklamacji.
Płatność kartą daje nam w takim przypadku prawo do skorzystania z usługi chargeback, w ramach której bank będący wystawcą naszej karty zapewni nam wsparcie w procedowaniu reklamacji i szybkim odzyskaniu środków. Najlepsze jest to, że usługa chargeback jest całkowicie bezpłatna, a jedynym warunkiem umożliwiającym korzystanie z niej jest to aby płatność została zrealizowana kartą. W przypadku płatności przelewem, czy gotówką opcja chargeback nie będzie dostępna.
Płacenie za zakupy online przy użyciu karty często jest kojarzone z kartami kredytowymi. Wielu z Was pamięta pewnie czasy, w których aby kupić bilety lotnicze trzeba było założyć kartę kredytową lub poprosić o przysługę znajomego, który był jej posiadaczem.
Dzisiaj, płatności Internetowe umożliwia każdy rodzaj karty - kredytowe, debetowe oraz prepaid. Wiele banków, czy fintechów takich jak Revolut, umożliwia również korzystanie z kart wirtualnych. Ważne jest jedynie aby karta posiadała numer, datę ważności oraz kod zabezpieczający CVV/CVC.
A jak przekonać klienta, że płatności kartą są bezpieczne?
Niewątpliwą zaletą płatności kartą w internecie jest również możliwość łatwej realizacji płatności cyklicznych, czyli opłat za abonamenty i subskrypcje. Wystarczy, że klient poda dane karty i zadba o to, żeby co miesiąc była zasilona odpowiednią kwotą. Jeśli płatności cykliczne i podpinanie karty debetowej lub kredytowej nadal będą budzić obawy, można zastąpić je kartą wirtualną lub płatnościami cyklicznymi w ramach BLIK.
Popularność płatności BLIK rośnie w nieprawdopodobnym tempie. Konsumenci korzystają z niego coraz chętniej (na koniec Q1 2022 liczba użytkowników BLIKA przekroczyła 10,5 mln osób), a wartość transakcji realizowanych tą metodą stale rośnie. (Źródło)
Badanie Santander Consumer Bank, które przytaczaliśmy we wcześniejszej części artykułu pokazało, że BLIK jest drugą najpopularniejszą opcją płatności w internecie pod względem zaufania i wypada znacznie lepiej niż płatności kartą, przelewem, czy pay-by-link.
Wydawać by się mogło, że nikogo nie będzie trzeba przekonywać do korzystania z BLIKA przy zakupach online, ale jeśli trafi Wam się klient, który nie korzysta jeszcze z tej metody płatności, prawdopodobnie zachęcą go poniższe argumenty.
Dlaczego warto płacić BLIKIEM robiąc zakupy online?
Warto wspomnieć również o dwóch dodatkowych usługach w ramach BLIK, które są coraz bardziej popularne i które niezwykle ułatwiają życie klientów - BLIK OneClick i BLIK recurring.
Coraz więcej sklepów, w tym Allegro, a od niedawna również Biedronka, umożliwiają płatności za pośrednictwem BLIK bez podawania kodu. Jak to działa? Wystarczy, że klient doda dany sklep do zaufanych w aplikacji mobilnej banku, a każdą kolejną transakcję będzie mógł zrealizować jednym kliknięciem - wystarczy, że zatwierdzi transakcję w aplikacji bankowej, bez konieczności generowania i wklejania kodu. Dzięki temu, zakupy przy użyciu BLIK stają się jeszcze szybsze, a usługę docenią szczególnie ci użytkownicy, którzy regularnie robią zakupy w danym sklepie.
W marcu 2021 BLIK zaczął wdrażać nową usługę - płatności cykliczne, czyli tzw. BLIK recurring. Założenie jest proste - płatności za abonamenty i usługi subskrypcyjne będą pobierane automatycznie po dokonaniu opłaty za pierwszy cykl lub realizacji płatności weryfikacyjnej za pośrednictwem BLIK. Szybko, wygodnie i przede wszystkim bez konieczności podpinania karty płatniczej.
BLIK recurring wzbudził niemałe zainteresowanie na rynku i niewykluczone, że znacząco wpłynie na popularność usług subskrypcyjnych w Polsce. Usługa jednak wciąż się rozwija, a jej dostępność jest stosunkowo ograniczona.
Dobra wiadomość jest taka, że pracujemy aktualnie nad wdrożeniem BLIK recurring w ramach EasyCart i prawdopodobnie będziemy pierwszym rozwiązaniem do sprzedaży online w Polsce, który udostępni twórcom i ich klientom realizację płatności cyklicznych BLIKIEM. Jeśli chcesz otrzymać informację o tym, że zaczęliśmy obsługiwać BLIK recurring, dołącz do naszego newslettera lub śledź nas na Social Media.
Ostatnią metodą płatności, którą chcemy Wam wskazać jako wygodną i korzystną z perspektywy klienta, są płatności pay-by-link. Najczęściej widujecie je prawdopodobnie wybierając opcję “szybkich płatności”, w wyniku czego jesteście przekierowywani ze strony sklepu na stronę, na której wybieracie swój bank, wypełniacie dodatkowe dane i realizujecie transakcję. Podstawowym założeniem płatności typu pay-by-link jest bowiem przekierowanie klienta na stronę płatności, tak by nie musiał logować się do bankowości internetowej w osobnej zakładce i przepisywać danych transakcji.
W świecie EasyCart płatności pay-by-link opierają się o link do koszyka, który generujesz i przesyłasz swojemu klientowi i/lub wstawiasz w dowolnym miejscu (na stronie, na social media, etc.). Po kliknięciu w link użytkownik trafia na stronę koszyka, na której widzi cenę produktu, określa dodatkowe parametry takie jak np. ilość (o ile oferujesz taką opcję) i dokonuje płatności.
Dlaczego płatności pay-by-link w ramach EasyCart są korzystne dla klientów?
Sprzedając produkty online, prawdopodobnie każdy z nas trafi prędzej czy później na klienta, który zawaha się mając skorzystać z nowoczesnych metod płatności. Jeśli jednak podejmiemy wspólny wysiłek w edukowaniu rynku, wszyscy odniesiemy korzyści - twórcy zwiększą konwersję ze sprzedaży, a klienci skorzystają z udogodnieni, które niosą nowe rozwiązania.
Następnym razem, gdy klient zapyta Cię, dlaczego w Twoim sklepie można płacić taką, a nie inną metodą płatności, korzystaj śmiało z poniższej listy.
Korzyści płatności kartą przy zakupach online:
Korzyści płatności BLIKIEM:
Płatności pay-by-link w ramach EasyCart:
Chcemy, aby EasyCart pomógł Ci osiągać Twoje cele w sprzedaży w sieci. Dlatego opracowaliśmy szereg artykułów, które pomagają zrozumieć najważniejsze zasady i metryki.