10 sposobów na zoptymalizowanie procesu zakupowego

Jeśli sprzedajesz coś online - świetnie zoptymalizowany proces zakupowy to podstawa. Dlaczego więc tak mało serwisów oferuje intuicyjny i skuteczny koszyk? I w końcu, jak zoptymalizować proces zakupowy, aby uzyskać jak najlepsze wyniki konwersji? Oto kilka prostych wskazówek, które łatwo wdrożyć, a które bezpośrednio wpływają na wyniki sprzedaży.

1. Zadbaj o konwersje z urządzeń mobilnych

To niesamowite, że dla części serwisów już teraz większość wizyt pochodzi z urządzeń mobilnych. Tymczasem średnio finalizacja transakcji na telefonie jest kilkanaście razy mniejsza, niż na desktopie. Czy to znaczy, że użytkownicy nie chcą kupować na mobile? Nie! To znaczy, że proces zakupowy jest tak trudny, że nie mają wystarczająco dużo cierpliwości aby z sukcesem przejść przez koszyk. Najczęstsze problemy to nadmiernie rozbudowane formularze, koszyk źle dostosowany do urządzeń mobilnych czy zbyt duża ilość przekierowań. To wszystko można dopracować a tym samym zdecydowanie zwiększyć niewykorzystany potencjał.

2. Wyświetl zdjęcie, opis produktu i kilka jego najważniejszych cech

Dodatkowy opis na stronie zakupu może skutecznie utwierdzić użytkownika w przekonaniu do zakupu. Niekiedy wątpliwości na tym etapie można łatwo zaadresować kilkoma dodatkowymi punktami opisu. Równie ważne jest umieszczenie zdjęcia bądź wizualizacji produktu. Nawet jeśli jest to produkt cyfrowy jak e-book, zadbaj o odpowiednią prezentację np. w postaci makiety (mockupu). To znacznie zwiększa konwersję i finalizację zakupów.

3. Usuń wszystko, co przeszkadza w zakupie

Pamiętaj, że jakikolwiek element w procesie zakupowym, który nie pomaga w realizacji zakupu - przeszkadza jej! Unikaj umieszczania zbędnych treści na stronach zakupowych i postaraj się usunąć wszystko, co może rozpraszać użytkownika a nie pomaga istotnie w podjęciu decyzji zakupowej i finalizacji transakcji.

4. Zbuduj zaufanie i dodaj social proof

Do zaadresowania są tutaj dwa aspekty. Po pierwsze, ludzie chętniej kupują produkty wsparte opiniami innych (najlepiej, jeśli są to opinie znajomych lub autorytetów, z którymi się utożsamiają). Możesz zatem rozważyć wyświetlenie w koszyku opinii i recenzji klientów. Drugim aspektem jest zaufanie do samego procesu sprzedaży i bezpieczeństwa transakcji. W tym celu należy wyświetlić w koszyku grafikę z certyfikatem bezpieczeństwa, logo dostawców kart kredytowych, kłódkę z opisem SSL i inne elementy, które zwiększą zaufanie do procesu autoryzacji transakcji. Pamiętaj także aby w stopce umieścić dane sprzedającego oraz linki do regulaminu i polityki prywatności.

5. Zadbaj o łatwy kontakt w razie wątpliwości

Istotne jest, aby umożliwić klientowi łatwy kontakt z obsługą sklepu w razie jakichkolwiek wątpliwości. W procesie zakupu kluczowy jest kontakt tu i teraz. Wariant minimum to podanie adresu e-mail, ale możesz być pewien, że taki zabieg spowoduje, że klient nie sfinalizuje transakcji jeśli ma jakiekolwiek pytania. Dlatego tak ważne jest zapewnienie kontaktu w czasie rzeczywistym i to w różnych kanałach - telefonicznego oraz przez czat. Konsultant musi być dostępny momentalnie i najlepiej, gdyby kontakt w czasie rzeczywistym był możliwy również poza godzinami pracy i w weekendy - właśnie wtedy ludzie chętnie robią zakupy w internecie.

6. Dodaj upselle, aby zwiększyć wartość koszyka

Klient, który przeszedł przez proces zakupowy i może łatwo, jednym kliknięciem dodać kolejne produkty do zakupu, jest zdecydowanie bardziej skłonny, aby to zrobić. Dobrze opracowany mechanizm upselli produktów jest kluczowy przy optymalizacji zakupów i pozwala często zwiększyć przychody nawet o kilkadziesiąt procent!

7. Analityka procesu zakupowego

Absolutnie kluczowe jest to, aby w procesie zakupowym zbierać dane dotyczące wszystkich akcji podejmowanych przez użytkownika. To, ile czasu spędza w koszyku, kiedy go opuścił, jakie dane wprowadził, czy kontaktował się z supportem, co spowodowało błąd transakcji - te wszystkie dane pozwolą nam zoptymalizować proces zakupowy i są niezwykle ważne. Pozwoli nam to także ratować koszyki poprzez odpowiednie komunikaty i odzyskiwać zakupy na przykład wysyłając dobrze dopasowane maile. Obecnie wdrożenie dobrej analityki do koszyka jest trudne, ponieważ rozwiązania po stronie klienta przestały działać - pliki cookies są blokowane przez nowoczesne przeglądarki. Musimy więc bazować na połączeniu back-endowym i przekazywaniu danych w ten sposób, także po to aby móc przygotować skuteczny remarketing np. w ramach Facebook'a czy Google.

8. Ogranicz ilość przekierowań i kroków do wykonania

Na podstawie raportów Stripe, wiemy, że w niektórych przypadkach eliminacja przekierowania do banku po wybór formy płatności czy usunięcie tylko jednego dodatkowego kroku w koszyku (np. zbieranie danych adresowych tam gdzie nie jest to potrzebne) pozwala zwiększyć konwersję nawet o kilkanaście procent! Im szybciej klient może przejść przez proces zakupowy, tym lepiej. Im mniej pól do wypełnienia i większe wsparcie po stronie autouzupełniania, tym lepiej. Ograniczenie przekierowań pomaga też uniknąć błędów typu timeout oraz ułatwia korzystanie z koszyka na urządzeniach mobilnych, gdzie użytkownicy zdecydowanie wolą scrollować niż klikać (kliknięcie z przekierowaniem to zawsze ryzyko utracenia połączenia i dodatkowa decyzja do podjęcia).

9. Korzystaj z odpowiednich metadanych pól input i kolejności

Definiując odpowiednio pola w koszyku, dajesz znać przeglądarce, jakie dane z autouzupełniania wykorzystać. Przykładowo, dane karty kredytowej powinny być wprowadzane w odpowiednim formacie i właściwe ich oznaczenie pozwoli przeglądarce podpowiedzieć użytkownikowi dane, które wprowadzał w podobnych polach przy wcześniejszych zakupach. Dodatkowa wskazówka to wykorzystywanie w polach tekstowych wielkości tekstu 16px lub większej. To spowoduje brak skalowania interfejsu w momencie wejścia do pola na urządzeniu mobilnym (jeśli użytkownik klika w pole z tekstem mniejszym, np. 12px, telefon automatycznie powiększy i przescrolluje całą stronę). W ten sposób polepszymy doświadczenia i upewnimy się, że klient nie traci orientacji w kontekście tego, gdzie jest w koszyku.

10. Zadbaj o proces po zakupie i obsługę posprzedażową

Z licznych badań wynika, że wyjątkowa (a nie tylko dobra!) obsługa klienta w procesie zakupu i po jego zakończeniu - w kontekście wystawiania faktur, korekt, zwrotów etc. - pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkownika, jego skłonność do polecania naszych produktów i dalszych zakupów. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż - po prostu zadbaj o wyjątkową obsługę klienta. Proces zakupowy jest wrażliwy i dla klienta nie ma nic gorszego niż brak możliwości rozwiania wątpliwości lub co gorsza, brak możliwości kontaktu gdy coś idzie nie tak i np. nie ma pewności co do pobrania środków z karty.

Wszystkie te elementy pomogą Ci znacznie w zwiększeniu konwersji a co za tym idzie zwiększenia przychodów w najważniejszym procesie w Twoim internetowym biznesie. Koszyk to w mojej ocenie pierwsze miejsce, o które powinniśmy zadbać chcąc zwiększyć dochodowość projektu, ale też zadowolenie klientów. Powyższe wskazówki powinny pomóc Ci zwiększyć konwersję przynajmniej o kilka procent.

Wszystkie te zasady, a także wiele więcej skutecznych taktyk sprzedaży (na podstawie sumy doświadczeń tysięcy naszych klientów) realizujemy w naszym koszyku 1-click - EasyCart. Możesz zainstalować go na stronie bez kodowania, a cały proces trwa dosłownie kilka minut. Oto jak poszczególne z punktów w praktyce wdrożyliśmy w naszym produkcie:

1. Mobile-first - Koszyk zaprojektowaliśmy najpierw pod urządzenia mobilne. Nasz współczynnik prędkości w Google to 98% optymalizacji na urządzeniach mobilnych - wynik niespotykany w innych, podobnych rozwiązaniach.

2. Przedstawienie produktów - Koszyk na samej górze wyświetla zdjęcie produktu a także jego opis, który można dowolnie modyfikować.

3. Brak zbędnych elementów - Wszelkie elementy rozpraszające użytkownika zostały usunięte z koszyka, włączając w to przycisk zamknięcia, co średnio zwiększyło konwersje o 3.6%

4. Social proof - W koszyku znajdują się ikony zabezpieczeń, dostawców kart kredytowych, SSL i inne, które zwiększają zaufanie. Stworzyliśmy też mechanizm wyświetlania recenzji, które dopasowane są do profilu osoby kupującej i wspierają konwersję.

5. Kontakt - Na każdym etapie transakcji klient może skontaktować się z obsługą na czacie lub telefonicznie. W przypadku błędu transakcji wprowadziliśmy automatyczną możliwość oddzwonienia do klienta w ciągu 1 minuty po wprowadzeniu numeru telefonu. Konsultanci pomagają przeprocesować problematyczną płatność i mogą także wykonać ją za klienta po uzyskaniu jego zgody przez telefon (wyjątek od zasad PSD2).

6. Upsell - Mechanizm upselli jest przewidziany zarówno jeśli chodzi o dosprzedawanie produktów komplementarnych w koszyku, przez konsultantów przez telefon, ale także w formie odkrywania produktów podobnych do poprzednio zakupionych w panelu klienta.

7. Analityka koszyka - Analityka jest zrealizowana back-endowo a my analizujemy wszystkie akcje, które wykonał użytkownik po to, aby usprawniać procesy w koszyku i procesować transakcje jeszcze lepiej. Duży wolumen zakupów na wszystkich koszykach pozwala nam wyciągać odpowiednie wnioski i analizować ogromny zakres danych.

8. Płatność 1-click - Zakup może być zrealizowany dosłownie jednym kliknięciem (święty Graal płatności w sieci), gdy użytkownik jest zalogowany (wystarczy, że kupował w dowolnym obsługiwanym przez nas sklepie). Jedynym krokiem jest potwierdzenie transakcji - nie trzeba absolutnie nic uzupełniać. Możesz zobaczyć jak to działa na poniższym video: 

9. Pola formularza - Wszystkie pola koszyka mają właściwy format, także pod urządzenia mobilne. Dodatkowo wprowadziliśmy Apple Pay i Google Pay, które pozwalają na szybkie procesowanie płatności na urządzeniach mobilnych przy pierwszych zakupach.

10. Obsługa klienta - Cała obsługa sprzedażowa i posprzedażowa może być realizowana przez EasyCart. Nasz zespół to specjaliści, którzy zadbają o Twojego klienta lepiej, niż zrobiłbyś to inhouse, będąc do dyspozycji w całym procesie zakupowym, ale także przygotowując korekty faktur, zwroty oraz ratując opuszczane koszyki i wykonując upselle! To coś, co zdejmie z Twojej głowy najważniejszy aspekt obsługi!

Jeśli chcesz wypróbować nasz koszyk i sprawdzić jak działa, zapraszamy do umówienia demo produktu na https://easycart.pl/demo