Automatyzacje po sprzedaży

Jako EasyCart możemy dla Ciebie przygotować pełną integrację sprzedaży Twoich produktów. Jeżeli jednak znasz Integromat lub Zapier, możesz samodzielnie przygotować automatyzację obsługującą zamówienie a w tym poradniku znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą Ci zacząć.

EasyCart integruje się ze wszystkimi usługami i aplikacjami posiadającymi API. Ich podłączenie nie wymaga wiedzy programistycznej dzięki narzędziom: Integromat lub Zapier.

Podstawą integracji jest tzw. webhook. To specjalny adres URL na który EasyCart przesyła dane zamówienia po zakończeniu transakcji (i nie tylko).

W tym poradniku dowiesz się jak samodzielnie przygotować automatyzację do obsługi zamówień Twoich produktów.

Ważne: poradnik przeznaczony jest dla zaawansowanych użytkowników. Jeżeli potrzebujesz integracji, napisz do nas - przygotujemy ją dla Ciebie!

Scenariusz opisany poniżej uwzględnia:

  1. Konfigurację trybu testowego Stripe & EasyCart
  2. Utworzenie webhooka w Integromacie lub Zapierze
  3. Powiązanie scenariusza z produktem EasyCart
  4. Wysyłanie testowego zamówienia
  5. Rozwój scenariusza i publikacja produktu
  6. Zaawansowaną integrację oraz testowanie zdarzeń

1. Konfiguracja trybu testowego Stripe & EasyCart

EasyCart oferuje tryb testowy (tzw. sandbox), który możesz połączyć z trybem testowym Stripe. Dzięki niemu przetestujesz zakup swojego produktu bez konieczności dokonywania prawdziwych transakcji.

Konfiguracja takiego trybu jest bardzo prosta. Wystarczy, że przełączysz swoje konto Stripe w "Test mode":

Następnie przejdźna poniższy adres:
https://sandbox.easycart.pl/connect/[twoja-nazwa-easy-cart]
(jeżeli nie posiadasz nazwy EasyCart, napisz do nas).

Przy podłączaniu konta, upewnij się że jesteś w trybie testowym (widoczny fragment zaznaczony czerowną ramką):

Po podłączeniu konta utwórz nowy produkt tak samo jak w trybie "produkcyjnym". Instrukcję znajdziesz tutaj.

⚠️ Uwaga: różnica w przypadku trybu testowego polega na tym, że link do produktu to https://sandbox.easycart.pl/checkout/[twoja-nazwa]/[nazwa-produktu] a nie https://app.easycart.pl/(...)

Ważne: w trybie testowym płatności nie będą pobierane (także na Apple Pay). Możesz także użyć przykładowych kart, z dowolnym 3 cyfrowym CVC oraz datą wygaśnięcia w przyszłości:

  • Bez autoryzacji 3D Secure: 4242 4242 4242 4242
  • Z autoryzacją 3D Secure: 4000 0027 6000 3184

W przypadku płatności z pomocą Przelewy24 możesz dodatkowo wybrać czy transakcja ma zostać zakończona pomyślnie czy zakończyć się błędem.

Zanim przetestujesz zamówienie, przejdź do kolejnych kroków, aby przygotować scenariusz automatyzacji, webhook i powiązać je z Twoim produktem.

2. Utworzenie webhooka w Integromacie lub zapierze

Do przygotowania automatyzacji obsługującej zakup, najłatwiej jest wykorzystać Zapier lub Integromat.

W przypadku Integromatu, utwórz nowy scenariusz automtyzacji w Integromacie. Kliknij na ikonę "plusa" i wyszukaj na liście moduł startowy o nazwie "Webhooks":

Następnie wybierz akcję "Custom Webhook [Instant]"

W tym momencie musisz utworzyć nowy webhook klikając "Add" oraz nadając mu dowolną nazwę:

Po zapisaniu zmian zostanie wygenerowany adres URL - nasz webhook, który możemy podłączyć do produktu na koncie Stripe:


---

Zapier podobnie jak Integromat daje możliwość rozpoczęcia "Zapa" od akcji "Webhooks by Zapier", która wygeneruje dla nas adres URL. Tutaj zamiast nazwy wybieramy Trigger Event ustawiony na Catch Hook

Po wciśnięciu przycisku "Continue" otrzymujemy adres webhooka:

3. Powiązanie scenariusza z produktem EasyCart

Mając webhook możemy powiązać go z produktem. W tym celu przejdź do panelu Stripe i wybierz Twój produkt.

W sekcji "Metadata" kliknij "Edit Metadata":

Dodaj nową właściwość i jej klucz ustaw na webhook a wartość na adres URL webhooka wygenerowanego w Integromacie lub Zapierze:

Zapisz ustawienia.

Od tej chwili wszystkie informacje na temat zamówienia zostaną wysłane na wskazany adres i tym samym uruchomią zdefiniowany scenariusz.

4. Wysyłanie testowego zamówienia

Na tym etapie możesz już wykonać testowe zamówienie. Przed tym upewnij się tylko, że:
- znajdujesz się w domenie https://sandbox.easycart.pl
- Twój webhook jest podłączony do produktu w sekcji metadata
- Twój scenariusz w Integromacie jest włączony w tryb "oczekiwania na dane" (w przypadku Zapiera nie jest to konieczne).

Po dokonaniu zamówienia, informacje o nim oraz zamawiającym powinny pojawić się w Twoim scenariuszu automatyzacji na wybranej platformie.

Przykład Integromat:

Przykład Zapier:

5. Rozwój scenariusza i publikacja produktu

Dalszy rozwój scenariusza w całości zależy już od Twoich potrzeb oraz wykorzystywanych narzędzi. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci w przygotowaniu automatyzacji.

Jeżeli na tym etapie:
- posiadasz wygenerowany webhook w Integromacie lub Zapierze
- webhook podłączony jest do Twojego produktu Stripe
- przynajmniej jedno testowe zamówienie zostało zrealizowane a dane pojawiły się w Twoim scenariuszu (screen poniżej)

Testowe zamówienie

Wykonanie testowego zamówienia jest ważne, ponieważ otrzymasz kompletny zestaw informacji do których możesz odwoływać się, rozwijając scenariusz.

Obsługa różnych wariantów

W przypadku obsługi różnych wariantów produktów, możesz skorzystać z modułu Router w Integromacie aby wykonać odpowiednie akcje w zależności od wybranego wariantu:

W takiej sytuacji upewnij się że dodasz tzw. Filtr (klikając prawym przyciskiem myszy na połączenie modułów i wybierając opcję `Set up a filter`).

W ramach filtra możesz określić warunek, który musi zostać spełniony aby ścieżka została wykonana, np.:

Definiując filtry istotne jest aby upewnić się, że zdefiniowany warunek faktycznie jest dopasowany do wybranej ścieżki. Zwróć uwagę na małe i wielkie litery i wykonaj testowe zamówienia aby upewnić się, że automatyzacja jest poprawnie skonfigurowana.

Publikacja produktu

Stripe daje możliwość łatwego skopiowania produktu z trybu testowego na tryb produkcyjny. Wystarczy że w ustawieniach produktu klikniesz przycisk "Copy to live mode".

Pamiętaj że po skopiowaniu produktu, link do koszyka z produktem będzie znajdował się w domenie https://app.easycart.pl/(...)

6. Zaawansowane integracje oraz testowanie zdarzeń

EasyCart wysyła na webhook informacje o najważniejszych zdarzeniach, które mają związek z Twoim produktem. Przykładem jest zamówienie w przypadku którego na webhook trafiają informacje o transakcji.

W przypadku pojedynczego produktu jedynym zdarzeniem jest zamówienie. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku produktów abonamentowych, gdzie zdarzeniem jest np. zmiana planu lub jego anulowanie.

Pełną listę zdarzeń znajdziesz tutaj:

https://www.easycart.pl/akademia/zdarzenia-wysylane-na-webhook

Podczas gdy testowanie zamówienia w trybie "Sandbox" jest stosunkowo proste, tak inaczej wygląda to z pozostałymi zdarzeniami. Aby ułatwić proces testowania, masz możliwość wysłania zapytania na webhook, które będzie "symulować" wystąpienie zdarzenia. Takie zapytanie możesz utworzyć i wysłać z pomocą aplikacji Postman, którą możesz pobrać stąd: https://www.postman.com/downloads/

Preview

Po pobraniu, uruchom Postmana i zaloguj się tworząc bezpłatne konto. Następnie wybierz z menu Workspaces oraz My Worspace

Preview

Kolejnym krokiem będzie utworzenie nowego zapytania. Możesz to zrobić klikając ikonę plusa

Preview

I na tym etapie możesz przełączyć tryb zapytania z GET na POST oraz wkleić adres webhooka, podłączonego do Twojego produktu

Preview

Teraz musimy zadbać o przesłanie danych testowych, które mają zostać przekazane na webhook. W tym celu wybierz kolejno zakładkę Body i opcję Raw. Następnie wybierz z rozwijanej listy opcję JSON.

Preview

I ostatnim krokiem będzie wklejenie danych testowych powiązanych ze zdarzeniem:

Preview

Teraz możesz wysyłać testowe zdarzenia z pomocą przycisku "Send". Informacje na temat zamawiającego oraz samego produktu możesz dowolnie modyfikować, pamiętając o tym aby zachować odpowiednie nazwy kluczy (np. event).

Podsumowanie

Jak widzisz przygotowanie własnej automatyzacji w przypadku gdy znasz narzędzia takie jak Integromat lub Zapier, jest bardzo proste. Pamiętaj że nie musisz tego robić samodzielnie - zespół EasyCart może przygotować integrację dla Ciebie.