Odkryj 30 skutecznych sposobów zarabiania w internecie. Poznaj najlepsze sposób na zarabianie pieniędzy bez wychodzenia z domu i zacznij swój biznes online już dziś!
Internet oferuje dziś niezliczoną ilość sposobów aby zarabiać online. Niezależnie czy szukasz alternatywy dla klasycznej pracy w biurze, chcesz zostać freelancerem, czy masz kilka wolnych godzin tygodniowo - z pewnością znajdziesz metodę zarabiania, która będzie zgodna z Twoimi zainteresowaniami i możliwościami. W internecie roi się od podobnych artykułów, które opisują różne pomysły na zarabianie w sieci. Większość zostawi Cię jednak z ogólnikowymi pomysłami, nie pokazując, jak przekuć je w realny zysk. W naszym artykule poszliśmy o krok dalej - przed Tobą nie tylko lista pomysłów na zarobek online, ale także konkretne wskazówki, jak zacząć, i realistyczna ocena plusów i minusów każdego z nich.
Poniżej przedstawiamy 30 sprawdzonych sposobów aby zarabiać pieniądze w internecie. Aby ułatwić Ci odnalezienie się w tej liście pomysłów, podzieliliśmy je ze względu na kategorie i opisaliśmy jakie umiejętności będą potrzebne, by przekłuć wymienione pomysły w zarobek w internecie.
Jeśli chcesz zacząć zarabiać przez internet tworząc produkty cyfrowe, będziesz potrzebować konkretnej wiedzy, umiejętności albo pasji, którą możesz zarazić innych. Najbardziej naturalną ścieżką będzie wykorzystanie tego co już masz, ale możesz przyjąć też inną strategię i zacząć od uzupełnienia posiadanej wiedzy albo nauczenia się czegoś całkiem nowego. Dotyczy to zwłaszcza dynamicznie rozwijających się branż, takich jak AI czy nowe formaty w marketingu internetowym, w których nikt jeszcze nie może się pochwalić 10 latami doświadczenia.
Ebooki zrewolucjonizowały sposób, w jaki autorzy dzielą się wiedzą. Pozwalają nie tylko zrezygnować z długiego i skomplikowanego procesu wydawniczego, ale też umożliwiają dotarcie do znacznie większej publiczności. Publikacja ebooka to świetny sposób na zarabianie pieniędzy, bo daje Ci realną szansę na zysk pasywny - raz opublikowany materiał może być źródłem dochodu online nawet przez kilka lub kilkanaście miesięcy! To samo dotyczy innych materiałów publikowanych online lub w formie PDF - jadłospisy, listy pomagające spakować walizkę na wakacyjny wyjazd, przewodniki turystyczne, plany treningowe, poradniki - lista jest w zasadzie nieograniczona.
Zalety:
Wady:
Decydując się na sprzedaż ebooka w internecie, możesz wybrać jeden z dwóch scenariuszy. Pierwszy zakłada przygotowanie publikacji w formacie PDF i wysyłanie pliku klientom, którzy dokonają zakupu. To najbardziej klasyczne i oczywiste podejście, ale przygotuj się na to, że możliwe, że będzie zwiększało koszty początkowe - zwłaszcza, jeśli będziesz potrzebować wsparcia grafika by przygotować publikację. Druga opcja to wydanie ebooka online - możesz opublikować go na przykład korzystając z Notion. Kupujący otrzymują od Ciebie link do materiału - nie mogą go pobrać na swoje urządzenie, ale mogą mieć dostęp do aktualizacji lub dodatkowych materiałów, o które rozbudujesz w przyszłości swój plik.
Wydarzenia online to idealna alternatywa dla tradycyjnych konferencji czy szkoleń. Ich organizacja jest prostsza, tańsza i niejednokrotnie znacznie szybsza. Wystarczy, że wybierzesz platformę, na której przeprowadzisz swoje wirtualne spotkanie i wypromujesz event wśród swojej grupy docelowej. Możliwość wirtualnego uczestnictwa bez wychodzenia z domu, pozwoli Ci na zwiększenie zasięgów swojego wydarzenia, a jeśli zdecydujesz się nagrywać spotkanie, możesz zarabiać jeszcze wiele tygodni po zakończeniu spotkania.
Zalety:
Wady:
W przypadku webinarów i wydarzeń online, możesz zarobić albo sprzedając wejściówki, albo oferując płatny dostęp do nagrania po jego zakończeniu.
Zacznij od wybrania typu wydarzenia, które chcesz zorganizować i platformy eventowej. Narzędzia do wirtualnych eventów rozwijają się niezwykle szybko - dziś możesz nie tylko zorganizować klasyczny webinar, ale nawet wirtualne targi, warsztaty online, mastermind czy wirtualny networking. Zadbaj też, by przygotować naprawdę jakościowe materiały, zwłaszcza, jeśli chcesz później zarobić na sprzedaży nagrania z wydarzenia. A jeśli chcesz dostarczyć swoim odbiorcom naprawdę najwyższą jakość, przygotuj skrypt i nagraj treść swojego webinaru z wyprzedzeniem - dzięki temu wiedza będzie naprawdę skumulowana i przekazana w najbardziej dopracowany sposób. W trakcie webinaru, postaraj się być na miejscu - by przywitać uczestników, odpowiedzieć na ich pytania po spotkaniu i zapewnić spersonalizowane doświadczenie uczestnictwa.
Narzędzia do organizacji wydarzeń, które warto sprawdzić: Zoom, ClickMeeting, Livestorm, Remo, Circle, Whereby, vFairs
Mówi się, że kursy online to dziś najskuteczniejszy sposób aby zarabiać pieniądze online. Dzięki wsparciu odpowiednich narzędzi, w tym AI, można je nagrywać szybciej niż kiedykolwiek wcześniej i nie potrzeba do tego profesjonalnego studia. Wiele kursów przyjmuje dziś formułę kohortową - uczestnicy przechodzą przez kurs razem zaczynając i kończąc w tym samym czasie. W trakcie kilku tygodni wspólnej nauki uczniowie korzystają z materiałów przygotowanych przez autora kursu, ale mogą też wchodzić z nim w interakcję. Dzięki temu mają bezpośredni dostęp do twórcy kursu i mogą korzystać nie tylko z jego ogólnej wiedzy, ale również indywidualnych porad.
Zalety:
Wady:
Publikacja i udana sprzedaż kursu online wymaga odpowiednich przygotowań. Jeśli zdecydujesz się na klasyczny kurs, najlepiej sprawdzi się podzielenie Twojej wiedzy na krótkie, łatwo przyswajalne lekcje video. Zadbaj też o odpowiednią jakość nagrania - do nagrania video prawdopodobnie wystarczy smartfon, ale warto rozważyć inwestycję w mikrofon oraz dodatkową lampę, by doświetlić przestrzeń w której nagrywasz. Ważny będzie również wybór platformy kursowej, na której udostępnisz użytkownikom swój kurs i zabezpieczysz dostęp do niego, tak, by tylko kupujący mogli go obejrzeć. Ciekawą opcją jest stworzenie własnego playera z kursem. W ten sposób możesz dowolnie dostosować wygląd swojego kursu i uniezależniasz się od dużych platform kursowych, które często pobierają sporą prowizję za publikację Twojego materiału.
Jeśli zdecydujesz się na kurs kohortowy, zacznij pracę przynajmniej kilka miesięcy wcześniej! Mimo, że będziesz publikować swoje materiały stopniowo, w trakcie trwania kursu, zostawianie tego zadania na ostatnią chwilę to zły pomysł. Gdy kurs wystartuje, będziesz musiał poświęcać czas na interakcję z użytkownikami. Wybierz też odpowiednią platformę, która pozwoli Twoim użytkownikom publikować komentarze i angażować się w dyskusje. O ile przy klasycznym kursie, wystarczy tradycyjny player, to przy kursie kohortowym interakcje z autorem i innymi uczestnikami są priorytetem!
W obu przypadkach warto przetestować zainteresowanie Twoim kursem zanim w ogóle zaczniesz go tworzyć. Najprostszy sposób, to uruchomienie przedsprzedaży zanim zaczniesz nagrywać, tak jak zrobiło to Design Practice przy przygotowaniach do pierwszej edycji kursu Digital Designer. Dzięki temu zbierzesz cenny feedback i dowiesz się ile osób będzie gotowych zapłacić za Twój kurs.
Wysyłasz newsletter? Czas zamienić go w dodatkowe pieniądze! Jeśli masz wierną listę subskrybentów i dostarczasz w swoich wysyłkach naprawdę wysokiej jakości treści, nikt nie będzie miał C i za złe, że zamkniesz je za paywallem. Warunek - Twoje mailingi muszą wnosić realną wartość.
Zalety:
Wady:
Jeśli chcesz zacząć zarabiać publikując płatny newsletter, musisz zacząć od zbudowania bazy subskrybentów. Najczęstszym scenariuszem jest monetyzacja mailingów, które z sukcesem realizujesz od jakiegoś czasu. Znasz wtedy swoich odbiorców, wiesz jakie treści cenią najbardziej i łatwiej będzie Ci zaoferować im dobrze dopasowane treści premium w zamian za co miesięczną opłatę. A co jeśli wydajesz newsletter od niedawna, albo obawiasz się, że odbiorcy nie będą chcieli płacić co miesiąc aby go otrzymywać? Możesz spróbować od poproszenia ich o wsparcie - korzystając z takich platform jak Patreon albo proponując im kupienie Ci kawy. Pamiętaj jednak, by nie zwlekać z monetyzacją newslettera zbyt długo - subskrybenci, którzy płacą za dostęp do treści, są zazwyczaj bardziej zaangażowani i lojalni. Wczesna monetyzacja może pomóc Ci zbudować silniejszą i bardziej zaangażowaną społeczność.
Kolejnym sposobem zarabiania online jest stworzenie płatnej społeczności. Jeśli Twoja marka osobista jest wystarczająco silna, możesz zacząć monetyzować swoją społeczność nawet od dnia zero. Podobnie jak w przypadku newslettera, kluczowe będzie pokazania użytkownikom jaką wartość otrzymają subskrybując dostęp do Twojej społeczności. Może to być na przykład Twoja ekskluzywna wiedza, którą nie dzielisz się nigdzie indziej, możliwość kontaktu z innymi członkami i nawiązanie kontaktów w branży albo aktualności i jakościowa selekcja branżowych artykułów.
Zalety:
Wady:
Powiedzmy sobie wprost, płatne społeczności niestety nie powstają z dnia na dzień. Dobra wiadomość jest taka, że pobieranie opłat za członkostwo i zamknięcie dostępu do społeczności za paywallem to nie jedyna opcja. Możesz na początku oferować darmowy dostęp do społeczności i wykorzystywać ją do zarabiania niebezpośrednio - np. oferując członkom społeczności swoje inne produkty takie jak ebooki, płatne webinary, czy szkolenia online. A gdy już będziesz mieć pewność, że dostarczasz swojej społeczności realną, unikalną wartość, możesz zmienić model dostępu na płatny. Ciekawą opcją jest też model freemium, w którym uczestnicy mogą zdecydować, czy dołączają do pełnej wersji np. Twojej platformy, która jest płatna, czy wolą najpierw skorzystać z wybranych, podstawowych materiałów bez opłat. Jeśli masz grupę lojalnych odbiorców, albo naprawdę dużą rozpoznawalność w swojej branży, możesz pójść va banque i pobierać opłaty za dostęp do społeczności od dnia zero. Właśnie taki model przyjął Paweł Tkaczyk, publikując swoją platformę Yggdrasil która cieszy się ogromnym zainteresowaniem marketerów i przedsiębiorców.
Jeśli korzystasz z takich aplikacji jak Notion, czy Framer i zbudowałeś swoje własne szablony, które ułatwiają Ci pracę - pora zamienić je w zarobek! Użytkownicy, którzy nie mają aż tak zaawansowanych umiejętności lub po prostu chcą oszczędzić czas, chętnie korzystają z gotowych szablonów. Dowodem na to, jest baza Notion, w której jest już ponad 10 000 szablonów, a ceny niektórych z nich sięgają nawet 200$ !
Zalety:
Wady:
To jak będzie wyglądała sprzedaż szablonów będzie zależało od tego dla jakiej platformy je tworzysz. Zrób research i sprawdź, czy narzędzie z którego korzystasz ma swój marketplace w którym można kupić szablony. W przypadku Notion, aby zarabiać na szablonach, musisz zarejestrować się jako twórca, stworzyć szablon i przesłać go do weryfikacji. Potrzebujesz też zewnętrznego narzędzia do obsługi płatności - najlepiej sprawdzi się koszyk w formie linku taki jaki Easycart, umożliwiający zainteresowanym szybkie i wygodne zakupy. Podobnie działa to w przypadku szablonów Framer. W przeszłości możliwość sprzedaży szablonów oferowała również Canva, ale aktualnie program został wstrzymany ze względu na duże zainteresowanie.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jedyną grupą, która może zarobić w internecie na tworzeniu materiałów graficznych są... zawodowi graficy. Takie osoby jednak często nie chcą się rozdrabniać i zamiast tworzyć na zlecenie pojedyncze materiały, np. logo dla małej kawiarni albo elementy, które mogą sprzedawać pasywnie, np. presety do Adobe Lightroom, poświęcają swój czas na większe projekty. Tymczasem popyt na takie materiały wciąż jest bardzo duży. Jeśli więc masz podstawową wiedzę o projektowaniu graficznym (albo gotowość by ją zdobyć), liczba możliwości zarabiania w internecie na projektowaniu grafik jest naprawdę ogromna. To o tyle kusząca opcja, że dzięki takim programom jak Canva, możesz nauczyć się tworzyć proste grafiki w dosłownie kilka godzin.
Zalety:
Wady:
W zależności od poziomu Twoich umiejętności, zacznij od wybrania jaki rodzaj materiałów graficznych jesteś w stanie tworzyć. Mogą to być na przykład ręcznie rysowane ilustracje, zestawy ikon, infografiki, mockupy, fonty, presety, albo plakaty motywacyjne. Wszystkie wymienione typy materiałów pozwolą Ci zarobić dodatkowe pieniądze pasywnie - wystarczy, że opublikujesz je na wybranym marketplace. Jeśli czujesz się bardziej pewnie i masz własne portfolio, możesz spróbować swoich sił przy tworzeniu grafik na zlecenie. Pamiętaj jednak, że takie projektowanie jest znacznie bardziej wymagające (musisz zrealizować wizję klienta) i czasochłonne (musisz być w kontakcie z klientem).
Sprzedaż zdjęć online to świetny sposób aby zacząć zarabiać na swojej pasji. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz być zawodowym fotografem i używać najnowszej lustrzanki - wystarczy iPhone i talent do uchwycania chwil.
Zalety:
Wady:
Zarabianie pasywnie na sprzedaży zdjęć może być prostsze, niż myślisz, ale nastaw się bardziej, że będzie to miły dodatek do pensji niż podstawowe źródło dochodu. Próg wejścia jest wprawdzie dość niski - wystarczy, że prześlesz swoje fotografie do banków zdjęć, takich jak Photogenica, Depositphotos, czy Shutterstock, a one będą płacić Ci prowizję za każde pobranie. Musisz się jednak liczyć z ogromną konkurencją oraz koniecznością spełniania konkretnie określonych wymagań. Dobra wiadomość jest taka, że niektóre banki publikują listy poszukiwanych zdjęć, za które są gotowe zapłacić. Warto zapoznać się z nimi oraz z zasadami przyjmowania zdjęć zanim prześlesz do banku swoje prace.
Wzrost popularności podcastów jest naprawdę fascynujący - szacuje się, że dziś już 1 na 16 osób na świecie słucha podcastów. Próg wejścia do tworzenia swojego programu audio jest też coraz niższy. Nie musisz wynajmować profesjonalnego studia, a jeśli zainwestujesz w odpowiedni sprzęt, możesz nagrywać podcast nawet bez wychodzenia z domu. Poza możliwością dzielenia się wiedzą i pasją oraz budowania społeczności, podcasty mogą być sposobem aby zacząć zarabiać w internecie.
Istnieje kilka strategii, które pozwolą Ci zarabiać przez internet nagrywając podcast. Po pierwsze, jeśli masz już swój program, rozważ pozyskanie sponsorów lub reklamodawców, którzy chcieliby promować swoje produkty lub usługi w ramach Twoich odcinków. Warto wybierać takie firmy, które są bezpośrednio związane z tematyką Twojego podcastu. Kolejny sposób, to stworzenie płatnej subskrypcji Twojego podcastu. Możesz w jej ramach oferować dodatkowe treści, wcześniejszy dostęp do odcinków lub ekskluzywne materiały dla subskrybentów. A jeśli nie czujesz się na tyle pewnie, by uruchomić płatną subskrypcję, zacznij od poproszenia słuchaczy o kupienie Ci kawy w ramach wsparcia finansowego Twojej działalności. Trzeci sposób, który sprawdzi się jeśli masz już lojalną bazę słuchaczy, to sprzedaż dodatkowych produktów lub usług związanych z Twoim podcastem. Dobrym przykładem takiej strategii jest Joanna Okuniewska, autorka m.in. podcastu "Ja i moje przyjaciółki idiotki", która dziś oferuje w swoim sklepie między innymi bezplanery i "idiotkowe" skarpetki.
Działalność w social media to dziś bardzo popularny sposób by zarabiać w domu. Musisz się jednak przygotować na to, że zbudowanie bazy odbiorców, która pozwolić Ci sprzedawać swoje usługi, może być trudne i czasochłonne. Nie pozwól też, by zniechęciła Cię duża konkurencja! Jeśli jesteś autentyczny i konsekwentnie dostarczasz wartościowe treści, na pewno znajdziesz swoją grupę odbiorców. Zwłaszcza, że Instagram robi w 2024 wyraźne kroki w kierunku promowania nowych kont.
Marketing afiliacyjny to sposób zarabiania pieniędzy online poprzez promowanie produktów innych firm. Kiedy ktoś kupi produkt, klikając na Twój specjalny link, otrzymujesz prowizję od sprzedaży. To jak polecanie znajomym czegoś, co lubisz, ale dostajesz za to zapłatę. Dzięki marketingowi afiliacyjnemu, możesz zamienić swoją pasję do gadżetów, mody lub dowolne niszowe zainteresowanie w stałe źródło dochodu.
Zalety:
Wady:
Załóżmy, że prowadzisz bloga o ekologicznym stylu życia. Piszesz recenzję o świetnym, ekologicznym szamponie i dołączasz specjalny link, który otrzymałeś od producenta. Ten link śledzi, kto kliknął i kupił produkt. Za każdym razem, gdy ktoś kupi szampon przez Twój link, dostajesz prowizję. Dzięki temu zarabiasz, polecając produkty, które naprawdę lubisz i których używasz.
Współpracuj z markami, które odzwierciedlają twoje wartości i zainteresowania, a naturalnie zbudujesz zaufanie swojej publiczności.
Jeśli chcesz, by Twoje posty z linkami afiliacyjnymi były autentyczne i nie odstraszały Twoich odbiorców, musisz je wplatać w sposób, który wnosi wartość. Pamiętaj, że poświadczasz jakość promowanych produktów swoją marką osobistą.
Przykład: Mała marka odzieży do jogi współpracuje z popularnym instruktorem jogi na YouTube. Instruktor pokazuje pozycje jogi, nosząc odzież tej marki, i często dostaje pytania w komentarzach: “Gdzie mogę to kupić?”. Udostępnia wtedy link do zakupu. Widzowie ufają jego wyborowi, co prowadzi do bezpośrednich sprzedaży. To świetny przykład skutecznego marketingu afiliacyjnego na różnych platformach online.
Bycie influencerem to dziś niezwykle kuszący sposób pracy przez internet. Zwłaszcza, że marki współpracują dziś najchętniej z mikro- albo nawet nanoinfluencerami, czyli twórcami, których konta obserwuje od 1 000 do 50 000 osób. Jako influencer, możesz zarabiać na TikToku, Instagramie, YouTube, X, Facebooku lub nawet Snapchacie. Na początek, warto skupić swoje działania na maksymalnie 1-2 platformach. Dzięki temu łatwiej będzie Ci publikować regularnie.
Ważne: W sieci znajdziesz dziś dziesiątki kursów uczących jak zwiększyć szybko bazę swoich followersów. Pamiętaj jednak, że marki coraz częściej wybierają do współpracy influencerów kierując się jakością bazy odbiorców niż jej wielkością. Warto więc zadbać o zaangażowanie followersów i budowanie relacji z nimi, a nie tylko powiększanie zasięgów konta.
Zalety:
Wady:
Najczęstszym sposobem aby zarabiać online jako influencer jest współpraca z markami, które płacą za promowanie ich produktów lub usług. Promocja może przyjąć formę klasycznych postów reklamowych, rolek, a także publikacji linku do produktu na stories lub dodanie go do bio na określony czas. A jak znaleźć firmę do współpracy? Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z influencer marketingiem powiedzmy sobie wprost - szansa, że marka sama się do Ciebie zgłosi i zaproponuje współpracę jest niewielka. Dlatego możesz albo samodzielnie kontaktować się z firmami, albo założyć swój profil na jednej z platform łączących influencerów i reklamodawców. Pracując jako influencer, poza promocją produktów innych firm, możesz zaangażować się też w marketing afiliacyjny, tworzyć płatne treści objęte subskrypcją, albo nawet wypuścić własną linię produktów.
Jednym z nowych sposobów, dzięki którym influencerzy mogą zarabiać na Instagramie, są płatne subskrypcje w ramach platformy. Jeszcze do niedawna ta funkcja nie była dostępna w Polsce, ale wygląda na to, że stopniowo zaczęła być udostępniana na wybranych kontach.
Zalety:
Wady:
Jak to działa?
Wejdź do dashboardu Instagrama i sprawdź czy funkcja subskrypcji jest już dostępna dla Twojego konta. Jeśli tak, przejdź przez krótki proces, w którym określisz m.in. kwotę subskrypcji oraz konto do wypłat. Po zapisaniu zmian, Twoi odbiorcy zobaczą na Twoim profilu przycisk "subskrybuj". A gdy udostępnisz jakieś treści tylko dla subskrybentów, Ci którzy nie zapłacili, zobaczą kafelek zachęcający ich do subskrypcji. W ramach płatnych treści, oprócz postów i rolek, możesz zaproponować swoim odbiorcom również zamknięty kanał nadawczy, specjalny badge subskrybenta a także ekskluzywne transmisje Live.
Monetyzacja YouTube polega na zarabianiu pieniędzy przez internet dzięki treściom publikowanym na tej platformie. Jest to opcja dla twórców, którzy zdobyli już odpowiednią liczbę subskrybentów i wyświetleń, co pozwala im na dołączenie do programu partnerskiego YouTube.
Zalety:
Wady:
YouTube oferuje wiele sposobów na zarabianie online. Najpopularniejsze z nich to:
To, ile będziesz zarabiać na YouTube, będzie zależało od wielkości Twojego konta, ilości wyświetleń Twoich filmów oraz współprac partnerskich na które się zdecydujesz. YouTube umożliwia dziś naprawdę gigantyczne zarobki, ale pamiętaj, że dotyczy to głównie tych największych kont z milionami subskrybentów.
Mówiąc o sposobach na zarabianie w internecie, nie sposób nie wspomnieć o sprzedaży własnych usług. W zależności od formy, którą wybierzesz, możesz to robić aplikując na oferty pracy online, np. na portalach dla freelancerów, sprzedając swój czas albo rejestrując się w jednym z dedykowanym serwisów poszukujących wykonawców w danym obszarze.
Najbardziej atrakcyjnym aspektem bycia freelancerem jest bez wątpienia możliwość pracy na własnych zasadach - możesz samodzielnie wybierać klientów, decydować ile pracujesz, za jaką stawkę i w jakie projekty się angażujesz. Dzięki swojej elastyczności, freelancing jest szczególnie popularny wśród osób, które preferują pracę zdalną albo nie chcą pracować w pełnym wymiarze godzin. Lista branż, w których mogą dziś działać freelancerzy jest bardzo szeroka - od programowania i projektowania stron internetowych, przez projektowanie graficzne, UI/UX, copywriting, redakcję treści, prowadzenie profili na social media, czy tworzenie i edycja video.
Zalety:
Wady:
W byciu freelancerem, najtrudniejszy jest start. Gdy zbudujesz już swoje portfolio i zdobędziesz kilku pierwszych klientów, jest duża szansa, że będą polecali Cię dalej. Jak więc zacząć? Spróbuj zaoferować swoje usługi w ramach swojej sieci kontaktów i poproś o polecenia znajomych. Warto też zarejestrować się w serwisach dla freelancerów, takich jak Upwork, Feverr czy Freelancer. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci zacząć pracę jako freelancer jeśli masz już doświadczenie w jakimś obszarze i możesz pochwalić się wynikami. Bycie freelancerem można również pogodzić z pracą na etapie. Jeśli masz kilka dodatkowych godzin tygodniowo, albo potrzebujesz szybko zarobić dodatkowe środki, możesz np. przez jakiś czas oferować płatne konsultacje albo realizować wieczorami projekty stron internetowych w Webflow.
Specyficznym rodzajem freelancingu, który od kilku lat zyskuje na popularności jest bycie wirtualnym asystentem lub asystentką. W praktyce często działa to jak bycie asystentką w biurze, z tą różnicą, że możesz pracować przez internet i wspierać firmę lub firmy 100% wirtualnie. Zakres zadań wirtualnej asystentki zależy od indywidualnych ustaleń z pracodawcą i może obejmować klasyczną pracę administracyjną, obsługę social media, przygotowywanie researchu i baz danych, czy obsługę klienta.
Zalety:
Wady:
Zacznij od tego, by stworzyć listę obszarów, w których możesz wspierać firmę lub przedsiębiorcę. Najłatwiej będzie skorzystać z umiejętności, które już masz i które możesz poprzeć doświadczeniem zdobytym u poprzednich pracodawców. Gdy wiesz już co możesz zaoferować, spróbuj poszukać klienta w swojej sieci kontaktów. Być może znajomy znajomego marudzi na zbyt krótką dobę i potrzebuje kogoś, kto zaopiekuje się jego kalendarzem. A jeśli to nie zadziała, możesz dołączyć do jednej z agencji wirtualnych asystentek, które zajmują się dopasowywaniem firm i wspierających je pracowników.
Świetnym sposobem na to jak zarabiać w domu przez internet, jest prowadzenie konsultacji lub coachingu. W obu przypadkach musisz mieć jednak szeroką, dobrze udokumentowaną wiedzę, popartą dowodami na to, że jesteś w stanie komuś doradzać. Ta opcja zwykle sprawdzi się więc zdecydowanie lepiej u naprawdę doświadczonych osób, które szukają dodatkowego sposobu na monetyzację swojej wiedzy. Jest jednak jeden wyjątek. Jeśli masz wiedzę w branży, która jest na tyle nowa, że jeszcze nikt nie może się pochwalić długim doświadczeniem (np. robienie rolek na TikTok) i możesz się pochwalić imponującymi wynikami, prawdopodobnie znajdzie się ktoś, kto chętnie zapłaci za Twoje doradztwo.
Zalety:
Wady:
Aby móc zarobić pieniądze jako konsultant albo coach, będziesz musiał zadbać o swoją markę osobistą. Rozpoznawalność oraz możliwość pochwalenia się doświadczeniem, będą nieocenione przy pozyskiwaniu nowych klientów. Jeśli w przeszłości zdażyło Ci się otrzymywać zapytania o mentoring online, zacznij od wrócenia do tych osób z pytaniem, czy nadal poszukują wsparcia. Możesz też opublikować informację o swojej ofercie na LinkedIn i poprosić swoją sieć o polecenia. Warto też zadbać o Twoją wirtualną wizytówkę oraz gładki proces umawiania konsultacji. Na start wystarczy Ci naprawdę prosty landing page, rozwiązanie do automatycznego umawiania spotkań (np. Zencal) oraz proste narzędzie do obsługi płatności takie jak Easycart. Dzięki temu zaoszczędzisz czas na tworzeniu własnego sklepu i będziesz mieć pewność, że płatności za konsultacje są realizowane płynnie i bez konieczności obsługi z Twojej strony.
Jeśli masz wiedzę w określonym obszarze i chcesz zarabiać bez wychodzenia z domu, możesz zostać wirtualnym korepetytorem. Przewagą tego modelu nas klasycznymi korepetycjami jest znacznie większy zasięg i oszczędność czasu. Możesz współpracować z uczniami z dowolnego miasta w Polsce i nie musisz poświęcać czasu na dojazdy. Dzięki temu, możesz udzielać korepetycji po godzinach, w formie dodatkowego zajęcia. I to dość dochodowego - zakładając, że ceny korepetycji wahają się od 50 do 100 zł za godzinę, wystarczy że przepracujesz w ten sposób 10 godzin tygodniowo, by zasilić swój domowy budżet dodatkowymi 4000 złotych miesięcznie. Brzmi dobrze, prawda?
Zalety:
Wady:
Najprostszym sposobem by zacząć udzielać korepetycji online, jest rejestracja na jednym z serwisów łączących uczniów i nauczycieli, np. eKorki, Preply, czy GoStudent. Jeśli chcesz uniknąć prowizji za korzystanie z tego typu platform, możesz opublikować swoją ofertę korepetycji również na OLX, czy odpowiednich grupach na Facebooku. Pamiętaj jednak, że w takim scenariuszu będziesz potrzebować rozwiązania, które pozwoli uczniom opłacać udział w Twoich zajęciach. Jeśli planujesz przyjąć pod swoje skrzydła więcej niż jednego ucznia, albo oferować pakiety np. 10 lekcji w promocyjnej cenie, rozważ skorzystanie z koszyka do sprzedaży takiego jak Easycart oraz rozwiązania do automatycznego umawiania lekcji, np. Zencal.
Ciekawą opcją na dodatkowe źródło przychodu w internecie nadal są transkrypcje oraz tłumaczenia. Nadal, bo z pozoru mogłoby się wydawać, że większość tłumaczeń jest dziś realizowana przez sztuczną inteligencję. Jest w tym dużo prawdy i możliwe że będzie Ci przez to trudniej znaleźć klientów na klasyczne usługi tłumaczeniowe. W ramach alternatywy, rozważ dołączenie do jednej z platform oferujących częściowo zautomatyzowane tłumaczenia. Większość z nich oprócz podstawowych usług realizowanych przez AI, ma w swojej ofercie również tłumaczenia realizowane 100% "przez człowieka" oraz opcję weryfikacji tłumaczeń automatycznych. Mimo, że praca w ramach takich serwisów będzie się wiązała z opłaceniem prowizji, może być dziś znacznie lepszą metodą zarabiania online niż publikacja ogłoszeń na portalach dla freelancerów.
Zalety:
Wady:
Aby zarobić na tłumaczeniach i transkrypcjach w formie dodatkowej pracy, najpierw musisz wybrać platformę, która oferuje takie zlecenia. Istnieje wiele stron internetowych, takich jak Upwork, Fiverr, Rev które łączą tłumaczy i transkryptorów z klientami. Możesz również dołączyć do platform takich jak HappyScribe, gdzie nie będziesz mieć bezpośredniego kontaktu z klientami. Po zarejestrowaniu się na takiej stronie, możesz zacząć szukać zleceń pasujących do Twoich umiejętności i preferencji.
Jeśli chodzi o zarobki, to zależą one od wielu czynników, takich jak poziom trudności tłumaczenia, język, z którego tłumaczysz, oraz ilość czasu, jaki możesz poświęcić na pracę. Na początku, możesz zarabiać około 10-20 zł za godzinę, ale z czasem, gdy zdobędziesz więcej doświadczenia i pozytywnych opinii, Twoje stawki mogą wzrosnąć. Pamiętaj jednak, że tłumaczenia i transkrypcje to praca, która wymaga skupienia i precyzji, więc nie zawsze ilość pracy przekłada się na ilość zarobionych pieniędzy.
Mówiąc o sposobach aby zarabiać przez internet, nie sposób nie wspomnieć o sprzedaży produktów fizycznych. Jest wiele różnych podejść do tego jak to robić - od dropshippingu, który sprawia że możesz zapomnieć o logistyce, przez sprzedaż przedmiotów używanych, aż po print-on-demand, które może być rewelacyjnym sposobem na zysk pasywny. Sprawdź, który z nich będzie najlepszym sposobem na zarabianie w sieci.
Prowadzenie własnego sklepu internetowego to ogromne wyzwanie. Z jednej strony zyskujesz pełną niezależność - jeśli wybierzesz odpowiednie narzędzie, to Ty decydujesz jak wygląda i działa sklep oraz jakie przedmioty w nim sprzedajesz. Z drugiej, im bardziej złożony sklep tym więcej wyzwań - od zarządzania logistyką i stanami magazynowymi, przez organizację dostaw aż po bezpieczne procesowanie płatności i obsługę klienta.
Zalety:
Wady:
Kolejną metodą na zarabianie poprzez sprzedaż produktów fizycznych, jest opublikowanie ich w ramach marketplace. Taki model kojarzy Ci się pewnie głównie z dużymi serwisami, takimi jak Amazon, Ebay, czy polska Pakamera. Okazuje się jednak, że są również inne opcje, a sprzedawcy coraz kreatywniej wykorzystują również OLX, Facebook Marketplace, czy Allegro Lokalnie.
Zalety:
Wady:
Zacznij od decyzji jakie produkty będziesz sprzedawać i do kogo chcesz je kierować. Jeśli Twoim idealnym odbiorcą są osoby ceniące rękodzieło, gotowe zapłacić więcej za ręcznie wykonane przedmioty, wypróbuj Pakamerę. Jeśli zależy Ci na globalnym zasięgu, dobrym wyborem może być Amazon. A jeśli chcesz sprzedawać lokalnie, wypróbuj Facebook Marketplace i OLX. Start sprzedaży na tego typu platformach zwykle przebiega podobnie - musisz założyć konto, a następnie dodać swoje produkty wraz ze zdjęciami, opisem i ceną. Płatności w większości przypadków obsługuje marketplace, więc nie musisz się martwić wyborem operatora płatności.
Przykład: Ania prowadzi malutkie gospodarstwo. Ma w swoim ogrodzie bardzo dużo krzaków z porzeczkami - chciałaby je sprzedawać, ale nie chce wozić ich do skupu (niskie ceny), ani płacić za możliwość wystawienia ich na lokalnym targu. Tworzy więc ofertę na Facebook Marketplace. Dzięki temu może dotrzeć do lokalnych klientów i nie musi się martwić co się stanie z jej sklepem poza sezonem, gdy owoce przestaną być dostępne.
Dropshipping to model biznesowy, w którym sprzedajesz produkty online, ale nie musisz ich mieć na magazynie. Kiedy klient kupi coś w Twoim sklepie, Ty zamawiasz ten produkt od dostawcy, który wysyła go bezpośrednio do klienta. Dzięki temu nie musisz inwestować w zapasy ani martwić się o wysyłkę.
Decydując się sprzedawać w ramach dropshippingu obniżasz swoje koszty początkowe (nie musisz najpierw wydać pieniędzy na towar), zmniejszasz ryzyko i całkowicie eliminujesz problem konieczności magazynowania produktów fizycznych.
Zalety:
Wady:
1. Wybierz dochodową niszę:
Wybierz niszę, która Cię interesuje i ma sprawdzony popyt na rynku, aby zwiększyć szanse na sukces. Narzędzia takie jak Google Trends mogą pomóc w identyfikacji popularnych produktów i aktualnych trendów rynkowych.
2. Znajdź niezawodnych dostawców:
Wybierz dostawcę, który oferuje wysokiej jakości produkty, ma dobre opinie i niezawodną obsługę klienta. Sprawdź, czy oferuje konkurencyjne ceny i szybkie czasy realizacji zamówień. Ważne jest też, aby miał przejrzyste warunki współpracy i możliwość śledzenia przesyłek
3. Załóż swój sklep online:
Najłatwiejszym sposobem na założenie sklep internetowego do dropshippingu, jest skorzystanie z gotowej platformy e-commerce, która oferuje integrację z wybranym dostawcą. Zwykle aby uruchomić taki sklep, musisz wybrać szablon, dodać produkty od dostawców dropshippingowych i skonfigurować płatności.
4. Optymalizuj wygląd swojej oferty:
Większość użytkowników “kupuje oczami”. To w jaki sposób zaprezentujesz swoje produkty, może mieć ogromny wpływ na sprzedaż. Koniecznie poświęć czas na przygotowanie atrakcyjnych opisów produktów i wysokiej jakości zdjęć.
5. Promuj swój sklep:
Aby Twój dropshippingowy biznes odniósł sukces, musisz nauczyć się docierać do klientów w ramach Twojej niszy. Na start możesz wypróbować różne strategie marketingowe samodzielnie - zacznij od publikacji na social media. Gdy będziesz mieć już dobre zrozumienie swojej niszy i zyskasz pewność, że jest zainteresowana produktami, które oferujesz, rozważ dodatkowe kanały. Dobrym pomysłem mogą być płatne reklamy i współpraca z influencerami.
Od jakiegoś czasu coraz bardziej popularna staje się sprzedaż przedmiotów z drugiej ręki. Nie mówimy tu jednak wyłącznie o pozbywaniu się przedmiotów, z których już nie korzystasz. Sprzedaż rzeczy w drugim obiegu może polegać na kupowaniu używanych przedmiotów, często za niewielkie pieniądze, a następnie sprzedawaniu ich z zyskiem. To świetny sposób na zarabianie pieniędzy dla osób, które mają oko do wyszukiwania perełek wśród używanych przedmiotów.
Zalety:
Wady:
Aby zacząć, musisz najpierw zdecydować, co chcesz sprzedawać. Następnie, potrzebujesz miejsca, gdzie znajdziesz przedmioty na sprzedaż. Dla ubrań, sprawdź lokalne sklepy z używaną odzieżą, targi staroci czy nawet szafy swoich znajomych. Jeśli chcesz sprzedawać meble, sprawdź OLX, lokalne sklepy z używanymi meblami czy domy aukcyjne.
Kiedy już znajdziesz przedmiot, który chcesz sprzedać, musisz go ocenić. Czy jest w dobrym stanie? Czy wymaga naprawy? Ile jest wart? Następnie, ustalasz cenę i dodajesz przedmiot do swojego sklepu albo do jakiegoś marketplace - np. Vinted (dla ubrań), albo OLX.
Pamiętaj, że sprzedaż rzeczy w drugim obiegu to nie tylko sposób na zarobek, ale też forma recyklingu. Sprzedając używane przedmioty, pomagasz zmniejszyć ilość odpadów i dajesz drugie życie rzeczom, które inaczej mogłyby skończyć na śmietniku.
Ciekawym sposobem aby zarabiać w internecie nie wychodząc z domu, i to całkowicie pasywnie, jest "print on demand". “Print on Demand” (POD) to model biznesowy, który pozwala na drukowanie produktów (takich jak odzież, plakaty itp.) tylko wtedy, gdy klient składa zamówienie.
Zalety:
Wady:
Pierwszym krokiem jest stworzenie projektu, na przykład używając Canva. Możesz tam zaprojektować np. unikalny wzór na koszulkę. Następnie musisz wybrać dostawcę Print on Demand. Istnieją różne platformy, takie jak Printful, Printify, Zazzle, czy Teespring, które oferują różne produkty i ceny. Każda z nich ma swoje własne procesy i wymagania, dlatego warto zrobić reseaerch, aby wybrać tę, która najbardziej Ci odpowiada.
Po wybraniu dostawcy, uploadujesz swój projekt i wybierasz odpowiedni produkt. Dostawca pokaże Ci, jak Twój projekt będzie wyglądał na produkcie. Możesz wtedy dostosować swój projekt, aby pasował do produktu. Następnie ustalasz cenę sprzedaży. Cena ta powinna pokryć koszt produkcji (który jest ustalany przez dostawcę POD) oraz zapewnić Ci zysk. Na przykład, jeśli koszt produkcji koszulki wynosi 10 dolarów, a Ty ustawisz cenę sprzedaży na 25 dolarów, Twój zysk wyniesie 15 dolarów.
Kiedy wszystko jest gotowe, Twoja koszulka jest gotowa do sprzedaży! Kiedy ktoś składa zamówienie, dostawca POD drukuje Twój projekt na koszulce i wysyła ją bezpośrednio do klienta. Ty nie musisz się martwić o produkcję czy wysyłkę.
A co jeśli nie masz jeszcze doświadczenia, które pozwoliłoby Ci zająć się którymś z wymienionych wcześniej zajęć? Albo potrzebujesz szybko zarobić dodatkowe pieniądze po godzinach? Sprawdź listę poniższych zajęć - pozwolą ci bezpiecznie zarabiać online bez posiadania specyficznej wiedzy i bez długoterminowych zobowiązań. Ważne jest, aby pamiętać, że wypełnianie ankiet nie jest sposobem na szybkie wzbogacenie się. Ankiety zazwyczaj nie są dobrze płatne i mogą zająć trochę czasu. Jednak jeśli masz trochę wolnego czasu i chcesz zarobić dodatkowe pieniądze, może to być opcja którą warto rozważyć.
Istnieją firmy badawcze, które płacą za wypełnianie ankiet. Zazwyczaj działają one online i oferują punkty, które można wymienić na pieniądze lub nagrody.
Zalety:
Wady:
Tworzenie grafik przy użyciu sztucznej inteligencji jest dziś dostępne dla każdego - wystarczy wykupić płatny dostęp do jednego z generatorów, np. Midjourney. Generowanie dobrej jakości obrazów, które spełniają określone wymagania to jednak wyzwanie. Trzeba potrafić pisać odpowiednie prompty, by generatory zwracały oczekiwane rezultaty. O dziwo stosunkowo mało osób to potrafi! Wystarczy więc, że nauczysz się jak to robić i zyskasz dodatkowy sposób na zarabianie pieniędzy online.
Zalety:
Wady:
Gdy zdobędziesz już odpowiednią wiedzę, która pozwoli Ci generować oczekiwane obrazki i zdjęcia korzystając z AI, musisz ogłosić gdzieś swoje usługi. Dobrą opcją będzie publikacja swojej oferty na jednym z portali dla freelancerów - np. Fiverr lub Upwork. W zdobyciu klientów na pewno pomoże Ci posiadanie portfolio - dzięki temu zleceniodawcy będą mogli ocenić Twoje umiejętności. Wyceniając swoją stawkę godzinową, koniecznie sprawdź ile liczą za godzinę inni twórcy. Usługi związane z AI rozwijają się na tyle szybko i popyt na nie stale rośnie, dlatego stawki mogą się często zmieniać.
Kolejnym sposobem na dorobienie w internecie jest anotacja danych. W kontekście sztucznej inteligencji, anotacja danych polega na oznaczaniu i klasyfikowaniu danych, które są następnie używane do treningu i ulepszania modeli AI. Na przykład, w przypadku obrazów, anotacja może polegać na oznaczaniu określonych obiektów na zdjęciu, takich jak osoby, zwierzęta, budynki itp. W przypadku danych tekstowych, anotacja może polegać na identyfikacji i oznaczaniu określonych elementów, takich jak nazwy, daty, emocje itp.
Zalety:
Wady:
Można zarobić na anotacji danych na kilka sposobów:
Praca anotatora danych wymaga uwagi do detali, cierpliwości i zdolności do pracy z dużymi ilościami danych. Anotatorzy muszą być również zdolni do nauki i adaptacji, ponieważ technologie i techniki anotacji danych ciągle się rozwijają.
Jeśli chodzi o kwalifikacje, wymagania mogą się różnić w zależności od firmy i rodzaju danych. Niektóre firmy mogą wymagać doświadczenia lub wykształcenia w określonych dziedzinach, takich jak informatyka czy lingwistyka, podczas gdy inne mogą oferować szkolenia na miejscu. Wiele firm ceni sobie również umiejętności takie jak analityczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów i dobre umiejętności komunikacyjne.
Praca przy pisaniu recenzji produktów polega na testowaniu i ocenianiu różnych produktów, a następnie opisywaniu swoich doświadczeń w formie recenzji. Możesz w ten sposób zarabiać zarówno pracując dla konkretnych firm, oferujących wynagrodzenie za recenzje swoich produktów, oraz pobierając prowizje za sprzedaż produktów w ramach marketingu afiliacyjnego. Jeśli interesuje Cię druga opcja, przejdź do fragmentu artykułu o Marketingu afiliacyjnym.
Zalety:
Wady:
Praca jako lektor voice-over zdalnie po godzinach to świetny sposób na dodatkowy zarobek. Polega na użyczaniu swojego głosu do różnych projektów audio i wideo, takich jak reklamy, audiobooki, kursy e-learningowe, czy narracje do filmów. Voice-over może robić praktycznie każdy, kto ma dobrze modulowany głos, umiejętności aktorskie do wyrażania emocji i interpretacji tekstu oraz podstawowe umiejętności techniczne do nagrywania i edycji dźwięku. Ważne jest również posiadanie odpowiedniego sprzętu i cichego miejsca do nagrywania.
Zalety:
Wady:
Aby rozpocząć, zainwestuj w wysokiej jakości mikrofon dobre słuchawki i oprogramowanie do nagrywania dźwięku. Następnie znajdź ciche miejsce do nagrywania i nagraj próbki swojego głosu w różnych stylach (reklama, narracja, audiobook, itp.). W ten sposób stworzysz swoją audio wizytówkę. Najłatwiejszym sposobem na znalezienie pierwszych zleceniodawców będzie zarejestrowanie się na platformach takich jak Upwork, Fiverr, czy Voices. Później, gdy Twoje portfolio się rozszerzy, możesz zacząć aplikować na oferty pracy na voice over publikowane na portalach takich jak Pracuj, albo Indeed.
Jeśli masz naprawdę mało czasu (albo energii), ale mimo to, chcesz znaleźć sposób na dodatkowe źródło pieniędzy, możesz spróbować zarobić w internecie poprzez granie w gry. Tak, zgadza się. Są portale, które zapłacą Ci za granie w gry online. Nie spodziewaj się jednak, że osiągniesz w ten sposób duże przychody.
Zalety:
Wady:
Portale płacą za granie w gry, ponieważ jest to korzystne dla wszystkich stron zaangażowanych w proces. Użytkownicy otrzymują nagrody za swój czas, portale generują ruch i przychody, a twórcy gier zyskują nowych użytkowników, dane i opinie, które mogą pomóc w ulepszaniu ich produktów. Aby zarobić pieniądze grając w gry, musisz zarejestrować się na platformie, np. MyPoints albo Swagbucks, a następnie zacząć grać w gry które są objęte programem nagród. Pamiętaj jednak by sprawdzić dokładnie wszystkie warunki - dzięki temu unikniesz rozczarowania, gdy portal zamiast wypłacić Ci pieniądze, zaoferuje kupony zniżkowe do sklepów, z których nie korzystasz.
Teraz wiesz już, że praca online może mieć wiele twarzy i że każdy kto chce zarabiać online, znajdzie dziś na to sposób. To, ile uda Ci się zarabiać w internecie będzie zależało od kilku czynników - rodzaju zajęcia, które wybierzesz, Twoich umiejętności, konkurencyjności Twojej oferty a także ilości czasu, którą jesteś w stanie poświęcić na pracę online. Warto na początku przemyśleć swoje oczekiwania - czy chcesz, by praca w domu lekko podreperowała Twój budżet, czy może planujesz docelowo zrezygnować z etatu i uruchomić własny biznes online. W pierwszym przypadku wypełnianie ankiet online może być rewelacyjną opcją, w drugim liczenie że zapewni Ci stały, wysoki zysk, będzie dość ryzykowne. Pamiętaj też, by nie zniechęcać się zbyt szybko - pierwsze kroki w sprzedaży usług czy produktów online mogą być trudne, ale wysiłek może bardzo się opłacić. Powodzenia!
Chcemy, aby EasyCart pomógł Ci osiągać Twoje cele w sprzedaży w sieci. Dlatego opracowaliśmy szereg artykułów, które pomagają zrozumieć najważniejsze zasady i metryki.