Konfiguracja Facebook Pixela (oraz innych jak TikTok i LinkedIn)

Wszystkie niezbędne czynności omawiam w wideo, w którym zobaczysz jak skonfigurować wszystko po kolei:

Pokażę Ci teraz dwa podstawowe schematy wdrażania Analityki — z Google Tag Manager, oraz bez. Przejrzyj proszę, jak to działa i zdecyduj, którą ścieżkę chcesz wybrać dla siebie.

Konfiguracja bez Google Tag Manager (najprostsza)

Aby wdrożyć podstawową analitykę u siebie w prostym schemacie, czyli bez GTM, wykonaj następujące kroki:

1. Załóż konto w Google Analytics, lub skorzystaj z istniejącego konta i przejdź do zakładki szczegółów Twojego data stream’u:

2. Skopiuj identyfikator śledzenia do schowka

3. Przejdź do Konfiguracji Tagu

4. Wybierz opcję konfiguracji domen i dodaj swoją, oraz nasze domeny tak jak na screenie:

5. Dodatkowo, w tej samej sekcji Configure Tag Settings, wybierz opcję Show More a następnie List Unwanted Referrals (Lista niechcianych witryn odsyłających) i ustaw w niej opcję Referral domain matches RegEx (Domena witryny odsyłającej pasuje do wyrażenia regularnego) z następującą frazą:

twojadomena.pl|easycart.pl|easy.tools|easl.ink

6. Przejdź do Twojego koszyka na Easycart i wybierz zakładkę Analityka a następnie wklej skopiowany wcześniej identyfikator śledzenia:

7. Wybierz zdarzenie na wczytanie koszyka, na przykład view_cart a następnie zaznacz oba wysyłane eventy. W ustawieniach cross-domain wpisz swoją domenę a następnie po przecinku podaj nasze domeny:

easycart.pl, easy.tools, easl.ink

8. Zakładam, że w tym przypadku nie korzystasz ze swojej własnej strony przekierowania po zakupie bez udziału naszej strony podziękowania. Jeśli chcesz tak zrobić i ustawić 0 sekund na przekierowanie, musisz samodzielnie obsłużyć zdarzenie raportowania zakupu (purchase) do GA4. Jeśli jednak zostawisz naszą stronę po zakupie, lub ustawisz przekierowanie, ale przynajmniej po 3 sekundach, wszystko będzie raportowane poprawnie.

9. To wszystko! Gdzie będą widoczne dane?

Przykładowo, w sekcji Reports → Drive online sales

Zobaczysz też dane w sekcji Examine user behaviour → Events, gdzie możesz zbadać każde zdarzenie:

Możesz zacząć też śledzić ścieżki konwersji w sekcji Advertising → Attribution → Conversion Paths

Jeśli chcesz, aby działała sekcja Purchase Journey, poniżej przygotowałem dodatkowe informacje o tym, jak uzupełnić swoją stronę o zdarzenia. Możesz jednak przygotować w sekcji Raportów własny, inny lejek (Funnel), gdzie uwzględnisz po kolei zdarzenia, które są raportowane przez Easycart, na przykład. View page → Add to cart → Form start → Begin Checkout → Purchase

Możesz oczywiście przygotować na tej podstawie niestandardowe raporty, przykładowo z uwzględnieniem źródeł ruchu użytkowników, którzy coś kupili, lub na przykład z kodami promocyjnymi lub referralami, których użyli (te dane też automatycznie raportuje Easycart)

Kilka ważniejszych wyjaśnień:

  • Dzięki odpowiedniemu ustawieniu cross-domain zadbasz o to, że dane użytkowników będą przekazywane między naszymi, a Twoją domeną. W skrócie chodzi tutaj o to, aby Google Analytics wiedział, że to dalej jest ten sam użytkownik, który wychodzi na chwilę do nas, a później wraca do Ciebie (lub nie, jeśli masz tylko naszą stronę podziękowania).
  • Jeśli chodzi o zdarzenia, polecamy wysyłanie wszystkich, ale oczywiście w zależności od ustawień Twojej strony, możesz zdecydować, że na przykład zdarzenie purchase obsłużysz sam, ponieważ nie będziesz korzystać z naszej strony podziękowania. W takiej sytuacji musisz ustawić to zdarzenie na swojej stronie powrotu. Jest to możliwe, ponieważ użytkownik który wróci na nią od nas, do adresu będzie miał doklejone parametry z nazwą produktu, ceną itd. Stąd możesz je wziąć i przekazać do Data Layer.
  • Alternatywnie, jeśli chcesz skorzystać ze swojej strony po zakupie, ale jednak z obsłużenia zdarzenia purchase po naszej stronie, zostaw naszą stronę podziękowania i włącz na niej automatyczne przekierowanie na Twoją stronę po 3 sekundach. Użytkownik zobaczy naszą stronę podziękowania, zdarzenie od nas się wyśle, ale za chwilę strona przeładuje mu się na Twoją, docelową.
  • Przede wszystkim, pamiętaj proszę że dane są raportowane z opóźnieniem do 3 dni, więc na początku raporty i zdarzenia niestety nie będą widoczne! Jeśli po tym czasie zdarzenia nie pojawią się w raportach, sprawdź ponownie swoją konfigurację.

Jak sprawdzić, czy zdarzenia przesyłają się poprawnie?

Przygotowałem dla Ciebie krótką instrukcję wideo, w której z pomocą wtyczki Analytics Debugger możesz zobaczyć, jak wysyłane są zdarzenia do Analityki.

Jak korzystać z raportów i zobaczyć wyniki?

Przygotowałem dla Ciebie krótki poradnik, który pozwoli zobaczyć jak w praktyce działa przekazywanie danych oraz gdzie zobaczyć i jak analizować wyniki. Proszę, pamiętaj, że aby zobaczyć jakiekolwiek dane w Twoim panelu, musisz poczekać aż do 72 godzin, ponieważ tak długo Google Analytics przetwarza zdarzenia. Dodatkowo, wiele zdarzeń może nie zostać zaraportowanych, ponieważ są blokowane przez AdBlock i inne dodatki do przeglądarki. Nadal są to dane, które warto analizować zbiorowo i wyciągać odpowiednie wnioski!

Ustawienie z wykorzystaniem Tag Manager (bardziej wszechstronne)

Alternatywnym sposobem ustawienia raportowania jest wykorzystanie do tego Google Tag Manager. Korzystając z Tag Manager, możesz skuteczniej zarządzać kodami na swojej stronie. Konfiguracja samego Google Analytics oraz Easycart nie różni się od tej, którą opisałem wyżej i wszystkie kroki możesz wykonać identycznie.

Różnica pojawi się w tym, jak instalujesz Google Analytics na swojej stronie. Zamiast instalować kod bezpośrednio z Google Analytics, założysz konto w ramach Google Tag Manager, a następnie umieścisz na swojej witrynie kod GTM z pomocą instalacji:

Po zweryfikowaniu, że Tag Manager został poprawnie osadzony na Twojej stronie, zainstalujesz z jego pomocą Google Analytics. Te kroki omówiłem w filmiku poniżej, który pozwala zobaczyć dokładnie jak odbywa się przesyłanie zdarzeń w wersji Sandbox:

Po dodaniu instancji Google Analytics, upewnij się, że przejdziesz wszystkie kroki z poprzedniej części tej instrukcji (Konfiguracja bez Google Tag Manager (najprostsza)).

Inne poradniki