Wszystkie niezbędne czynności omawiam w wideo, w którym zobaczysz jak skonfigurować wszystko po kolei:
Pokażę Ci teraz dwa podstawowe schematy wdrażania Analityki — z Google Tag Manager, oraz bez. Przejrzyj proszę, jak to działa i zdecyduj, którą ścieżkę chcesz wybrać dla siebie.
Aby wdrożyć podstawową analitykę u siebie w prostym schemacie, czyli bez GTM, wykonaj następujące kroki:
1. Załóż konto w Google Analytics, lub skorzystaj z istniejącego konta i przejdź do zakładki szczegółów Twojego data stream’u:
2. Skopiuj identyfikator śledzenia do schowka
3. Przejdź do Konfiguracji Tagu
4. Wybierz opcję konfiguracji domen i dodaj swoją, oraz nasze domeny tak jak na screenie:
5. Dodatkowo, w tej samej sekcji Configure Tag Settings, wybierz opcję Show More a następnie List Unwanted Referrals (Lista niechcianych witryn odsyłających) i ustaw w niej opcję Referral domain matches RegEx (Domena witryny odsyłającej pasuje do wyrażenia regularnego) z następującą frazą:
twojadomena.pl|easycart.pl|easy.tools|easl.ink
6. Przejdź do Twojego koszyka na Easycart i wybierz zakładkę Analityka a następnie wklej skopiowany wcześniej identyfikator śledzenia:
7. Wybierz zdarzenie na wczytanie koszyka, na przykład view_cart a następnie zaznacz oba wysyłane eventy. W ustawieniach cross-domain wpisz swoją domenę a następnie po przecinku podaj nasze domeny:
easycart.pl
,
easy.tools
, easl.ink
8. Zakładam, że w tym przypadku nie korzystasz ze swojej własnej strony przekierowania po zakupie bez udziału naszej strony podziękowania. Jeśli chcesz tak zrobić i ustawić 0 sekund na przekierowanie, musisz samodzielnie obsłużyć zdarzenie raportowania zakupu (purchase) do GA4. Jeśli jednak zostawisz naszą stronę po zakupie, lub ustawisz przekierowanie, ale przynajmniej po 3 sekundach, wszystko będzie raportowane poprawnie.
9. To wszystko! Gdzie będą widoczne dane?
Przykładowo, w sekcji Reports → Drive online sales
Zobaczysz też dane w sekcji Examine user behaviour → Events, gdzie możesz zbadać każde zdarzenie:
Możesz zacząć też śledzić ścieżki konwersji w sekcji Advertising → Attribution → Conversion Paths
Jeśli chcesz, aby działała sekcja Purchase Journey, poniżej przygotowałem dodatkowe informacje o tym, jak uzupełnić swoją stronę o zdarzenia. Możesz jednak przygotować w sekcji Raportów własny, inny lejek (Funnel), gdzie uwzględnisz po kolei zdarzenia, które są raportowane przez Easycart, na przykład. View page → Add to cart → Form start → Begin Checkout → Purchase
Możesz oczywiście przygotować na tej podstawie niestandardowe raporty, przykładowo z uwzględnieniem źródeł ruchu użytkowników, którzy coś kupili, lub na przykład z kodami promocyjnymi lub referralami, których użyli (te dane też automatycznie raportuje Easycart)
Kilka ważniejszych wyjaśnień:
Przygotowałem dla Ciebie krótką instrukcję wideo, w której z pomocą wtyczki Analytics Debugger możesz zobaczyć, jak wysyłane są zdarzenia do Analityki.
Przygotowałem dla Ciebie krótki poradnik, który pozwoli zobaczyć jak w praktyce działa przekazywanie danych oraz gdzie zobaczyć i jak analizować wyniki. Proszę, pamiętaj, że aby zobaczyć jakiekolwiek dane w Twoim panelu, musisz poczekać aż do 72 godzin, ponieważ tak długo Google Analytics przetwarza zdarzenia. Dodatkowo, wiele zdarzeń może nie zostać zaraportowanych, ponieważ są blokowane przez AdBlock i inne dodatki do przeglądarki. Nadal są to dane, które warto analizować zbiorowo i wyciągać odpowiednie wnioski!
Alternatywnym sposobem ustawienia raportowania jest wykorzystanie do tego Google Tag Manager. Korzystając z Tag Manager, możesz skuteczniej zarządzać kodami na swojej stronie. Konfiguracja samego Google Analytics oraz Easycart nie różni się od tej, którą opisałem wyżej i wszystkie kroki możesz wykonać identycznie.
Różnica pojawi się w tym, jak instalujesz Google Analytics na swojej stronie. Zamiast instalować kod bezpośrednio z Google Analytics, założysz konto w ramach Google Tag Manager, a następnie umieścisz na swojej witrynie kod GTM z pomocą instalacji:
Po zweryfikowaniu, że Tag Manager został poprawnie osadzony na Twojej stronie, zainstalujesz z jego pomocą Google Analytics. Te kroki omówiłem w filmiku poniżej, który pozwala zobaczyć dokładnie jak odbywa się przesyłanie zdarzeń w wersji Sandbox:
Po dodaniu instancji Google Analytics, upewnij się, że przejdziesz wszystkie kroki z poprzedniej części tej instrukcji (Konfiguracja bez Google Tag Manager (najprostsza)).