Jak założyć sklep internetowy? Wszystko co musisz wiedzieć [2024]

Chcesz założyć własny sklep internetowy, ale nie masz doświadczenia w e-commerce? Sprawdź nasz poradnik, który pokaże ci krok po kroku jak uruchomić sprzedaż online i zadbać o swój biznes.

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2024

Stoisz przed wyzwaniem założenia własnego sklepu internetowego lub rozszerzenia dotychczasowej działalności na świat online? A może szukasz inspiracji i zastanawiasz się, czy e-commerce jest dla Ciebie?

Ten artykuł pozwoli Ci przejść krok po kroku przez wszystkie niezbędne etapy tworzenia sklepu oraz pomoże Ci wybrać narzędzia i rozwiązania, które będą najbardziej optymalne dla twoich potrzeb (i twojej kieszeni). Gotowy? Gotowa? Zaczynamy!

Czym tak naprawdę jest sklep internetowy?

Kiedy słyszysz "sklep internetowy", prawdopodobnie pierwszym co przychodzi ci na myśl są wielkie e-commerce oferujące tysiące produktów. Patrząc na to z tej perspektywy, zakładanie własnego sklepu może być mocno onieśmielające, zwłaszcza jeśli nie jesteś za pan brat z technologią i nie masz doświadczenia w e-commerce. A co jeśli powiem ci, że aktualnie szacuje się, że do końca 2024 w Polsce będzie funkcjonowało 70 tysięcy sklepów internetowych? Tak, to nie błąd - 70 TYSIĘCY. I zdecydowanie nie każdy z nich dorównuje wielkością Allegro, czy sklepowi internetowemu RTV EURO AGD.

W rzeczywistości, każda strona www umożliwiająca wyświetlanie produktów, obsługę zamówienia i realizację płatności jest dziś sklepem internetowym. To oznacza, że będzie nim zarówno prosty landing page, na którym kupimy tylko jeden e-book oraz ogromna platforma z tysiącami produktów, pod warunkiem, że oba umożliwią:

  • zapoznanie się ze szczegółami produktu (cena, wygląd, opis, rozmiar, etc.),
  • dokonanie zakupu i finalizację płatności,
  • wybranie sposobu dostawy (w przypadku produktów fizycznych).

Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Zwiększenie zasięgu sprzedaży

Prowadzenie sklepu stacjonarnego, nawet posiadającego wiele filii, zawsze wiąże się z konkretną lokalizacją. Rozszerzenie działań do świata online pozwala ci dotrzeć ze swoimi produktami do dowolnego miejsca na świecie. Możesz na przykład wprowadzić swój towar na inne rynki, gdzie na przykład będzie znacznie bardziej konkurencyjny cenowo niż w Polsce.

Stale rosnąca liczba klientów

Dane o rynku e-commerce są jednoznaczne - coraz chętniej korzystamy z Internetu i robimy zakupy bez wychodzenia z domu. W 2023 w Polsce było około 30 milionów internautów i aż 79% z nich dokonało przynajmniej raz zakupu w sklepie internetowym. Zakładając swój własny e-sklep masz więc szansę na dotarcie do znacznie większej liczby osób oraz na stałe powiększanie grona klientów.

Minimalne koszty początkowe

W przypadku sklepu internetowego nie musisz mieć środków na najem i remont lokalu albo wypełnienie sklepowych półek produktami po same brzegi. Nie musisz też od razu zatrudniać pracownika, który obsłuży klientów. W zależności od wybranego narzędzia, wystartowania e-sklepu może być praktycznie bezkosztowe.

Szybszy start sprzedaży

To ile zajmie ci uruchomienie sklepu również będzie ściśle związane z tym na jakie rozwiązania i narzędzia się zdecydujesz. Ale jeśli nie planujesz budować od zera zaawansowanego e-commerce,  możesz wystartować sprzedaż w dosłownie kilkanaście minut.

Brak kosztów stałych i mniejsze ryzyko

Przy prowadzeniu sklepu internetowego jedynym kosztem stałym będzie tak naprawdę rozwiązanie do sprzedaży (jeśli zdecydujesz się na płatną opcję) i ewentualne dodatkowe narzędzia np. do marketingu albo obsługi faktur. Jeśli coś pójdzie nie tak, możesz z nich zrezygnować i w dowolnej chwili zamknąć swój sklep bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Czy każdy może otworzyć własny sklep internetowy?

Co do zasady, tak. Dziś nawet brak doświadczenia w e-commerce i brak znajomości technologii nie jest przeszkodą. Twój biznes będzie miał jednak znacznie większe szanse na sukces, jeśli wybierzesz odpowiednie narzędzia. W tym wypadku odpowiednie = dopasowane do twoich potrzeb. Zakładając sklep internetowy, koniecznie zastanów się:

  • czy chcesz go zbudować i prowadzić w 100% samodzielnie? a może rozważasz zlecenie części pracy np. agencji?
  • ile produktów planujesz mieć w swojej ofercie (jak dużego sklepu potrzebujesz)?
  • jakimi środkami dysponujesz, np. czy stać cię na skorzystanie z usług grafika?
  • czy możesz poświęcić czas na naukę w obszarze technologii?

Pamiętaj też, że prowadzenie sklepu internetowego będzie wymagało twojego czasu. Możesz oczywiście skorzystać z rozwiąnia takiego jak EasyBilling dostępnego w ramach EasyCart, które zdejmie ci z głowy całość obsługi klienta, faktur, zwrotów, czy wysyłkę maili transakcyjnych. Oprócz bieżącej obsługi będzie jednak też trzeba promować sklep internetowy by dotrzeć do potencjalnych klientów i sprawić by świat dowiedział się o twojej ofercie.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Zakładając i prowadząc sklep internetowy musisz liczyć się z tym, że oprócz tworzenia wspaniałych produktów i ich sprzedaży, czeka Cię jeszcze kilka obowiązków związanych z kwestiami prawnymi, technicznymi i finansowymi. Większością z nich warto się zająć jeszcze zanim wybierzesz rozwiązanie, które wykorzystasz do stworzenia sklepu - niezależnie od tego czy zdecydujesz się na gotową platformę e-commerce, czy dedykowane rozwiązanie, realizacja poniższych kroków prawdopobnie będzie konieczna.

1. Znajdź pomysł na sklep

Domyślasz się już pewnie, że konkurencja w e-commerce jest bardzo duża - tylko w zeszłym roku na polskim rynku przybyło ponad 8 tys. nowych e-sklepów. Szansa, że uda ci się wymyślić zupełnie nowy pomysł na sklep i produkt jest dość niewielka, ale spójrz na to z innej strony - możesz zrobić przegląd tego co już jest na rynku i... po prostu zrobić to znacznie lepiej. Warto też spróbować zagospodarować konkretną niszę.

Gdzie szukać pomysłu na sklep internetowy?

  • Raporty e-commerce - sprawdź jakie produkty i usługi zyskują na popularności. Spróbuj przewidzieć jakie produkty mogą stać się atrakcyjne dla klientów w niedalekiej przyszłości.
  • Grupy branżowe - dołącz do grup na Facebooku, LinkedIn, ****albo Discord na których ludzie szukają rozwiązania jakiś problemów lub konkretnych usługodawców. Aby znaleźć takie grupy skorzystaj po prostu z Google, wyszukiwarki w ramach Facebook albo z serwisów listujących serwery Discord o tematyce biznesowej.
  • Rozwiązuj problemy - słuchaj uważnie osób w swoim otoczeniu i zastanów się, czy mają jakieś problemy, które potrafiłbyś/abyś rozwiązać
  • Zrób to lepiej - zastanów się czy znasz jakieś sklepy, które działają kiepsko, np. mają słabą obsługę klienta lub mało czytelną ofertę i czy jesteś w stanie zrobić to lepiej
  • Zmonetyzuj hobby lub pasję zrób listę rzeczy, które dają ci radość i satysfakcję i spróbuj wymyślić jak możesz je zamienić w produkty lub usługi
  • Wiedza i umiejętności - przeanalizuj to co potrafisz lub w czym się specjalizujesz i spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie "jak mogę pomóc potencjalnym klientom"
  • Inspiracje w Internecie - wygeneruj listę pomysłów na produkt korzystając z ChatGPT. Szukaj artykułów i wpisów z pomysłami na e-sklep - najlepiej jak najnowszych i publikowanych nie tylko na polskich stronach

Ostatni punkt da ci prawdopodobnie bardzo generyczne odpowiedzi. Chodzi jednak o to, by traktować internetowe listy pomysłów jako inspirację. Zdecydowanie nie będziesz jedyną osobą, która je przeczyta, ale być może właśnie dzięki takim zestawieniom i przykładom wpadnie ci do głowy ten jeden pomysł, który zdecydujesz się zrealizować.

Jakie produkty sprzedawać?

Dziś w Internecie można sprzedawać dosłownie wszystko i zaryzykuję stwierdzenie, że prawie na każdy produkt znajdzie się jakaś nisza. Poniżej zebrałam dla ciebie przykłady produktów, które trafiają do konkretnych nisz i które mogą być dla ciebie inspiracją:

Jak widzisz, możliwości są w zasadzie nieograniczone. Jeśli chcesz zobaczyć więcej pomysłów, szczególnie na produkty cyfrowe, koniecznie odwiedź Radar Premier, gdzie co tydzień polscy twórcy publikują premiery swoich najnowszych produktów.

A gdy już wybierzesz konkretny produkt, który chcesz oferować, ważne będzie żeby zadbać o poniższe kwestie:

  • jakość - nawet najbardziej interesujący, najbardziej niszowy produkt nie obroni się jeśli jakość będzie zbyt niska. Szansa, że klienci wrócą do ciebie po produkt, z którego nie byli zadowoleni lub polecą Cię znajomym, jest naprawdę niewielka.
  • format mając pomysł na produkt, zrób analizę rynku i zastanów się jaki format będzie najbardziej optymalny z perspektywy zarówno twojej, jak i twoich klientów. Przykład? Jeśli chcesz dzielić się swoją wiedzą, możesz wybrać na przykład e-booka, standardowe szkolenie stacjonarne, klasyczny kurs online albo kurs kohortowy.
  • model rozliczeniowy - na jak długo uda ci się przyciągnąć klienta? Czy będzie miał powód żeby wrócić do ciebie w przyszłości? A może zdecyduje się na regularną subskrypcję i będzie płacić co miesiąc za dostęp do twojej usługi? Więcej o tym dlaczego warto rozważyć sprzedaż w modelu subskrypcyjnym pisaliśmy w tym artykule.
  • źródło produktu czy będziesz wytwarzać produkt samodzielnie? A może zamówisz asortyment swojego sklepu bezpośrednio u producenta? Opcją wartą rozważenia jest też dropshipping, czyli sprzedaż i dystrybucja produktów bez konieczności ich magazynowania.

2. Sprawdź, czy twój sklep będzie skuteczny

Każdy pomysł na sklep, nawet taki, który będzie rozszerzeniem sprzedaży stacjonarnej, warto zweryfikować. To, że udało ci się przyciągnąć klienta do swojego lokalnego sklepiku, nie znaczy niestety, że w Internecie będzie to równie proste. Podobnie, jeśli masz świetny pomysł na produkt, koniecznie sprawdź czy ktoś podziela twój entuzjazm i będzie gotowy za niego płacić. Zanim zdecydujesz się na otwarcie sklepu internetowego, warto przejść przynajmniej przez poniższe kroki.

Analiza konkurencji

Czy w Internecie są już podobne sklepy? Jak prowadzą swoje działania? Ile produktów mają w swojej ofercie? Jak wygląda ich marketing - gdzie promują swoją ofertę? Jakie mają ceny? Odpowiedź na wiele z tych pytań znajdziesz w Google - o ile mało kto chwali się jaki ma dokładnie przychód ze sprzedaży, to już np. liczba opinii albo zdjęć publikowanych przez zadowolonych klientów na Instagramie, mogą pokazywać, czy sprzedaż jest skuteczna.

Weryfikacja grupy docelowej

Aby dobrać odpowiednie działania i mądrze prowadzić marketing, musisz wiedzieć do kogo chcesz dotrzeć ze swoją ofertą. Ważne będzie np. jaka jest zasobność portfela twojego odbiorcy. Zanim zainwestujesz czas i pieniądze w wytworzenie produktów i założenie sklepu, możesz spróbować porozmawiać z potencjalnymi klientami i zbadać na ile będą zainteresowani twoim asortymentem. Możesz to zrobić na przykład w ramach wspomnianych wcześniej grup biznesowych, na Social Media, albo biorąc udział w targach branżowych.

MVP, czyli wersja demo twojego produktu

Zanim poświęcisz tygodnie lub miesiące na stworzenie idealnego produktu do twojego sklepu internetowego, wypróbuj strategię MVP (ang. Minimum Viable Product). Opiera się ona o wytworzenie bardzo podstawowej, często bardzo niekompletnej wersji produktu wyposażonej tylko w najbardziej niezbędne funkcje i przedstawienie go swoim klientom. Jeśli znajdą się tacy, którzy będą gotowi zapłacić za wersję daleką od ideału, szanse na późniejszą sprzedaż rosną. Etap MVP to również perfekcyjne źródło wiedzy i możliwość zebrania feedbacku klientów, który będzie bardzo pomocny w dopracowaniu finalnej wersji produktu.

3. Wybierz rozwiązanie do sprzedaży

Oprogramowanie do tworzenia sklepów

Oprogramowanie lub wtyczki do tworzenia sklepów internetowych to często rozwiązania typu open-source, czyli udostępniane bezpłatnie. Aby z nich skorzystać musisz mieć wiedzę techniczną (lub gotowość by ją zdobyć) albo zatrudnić firmę lub programistę, który przeprowadzi dla ciebie wdrożenie.

Zakładanie sklepu z wykorzystaniem tego typu narzędzi, można porównać do zestawu DIY (ang. Do It Yourself). Na start zwykle dostajesz kilka bazowych “klocków”, które musisz samodzielnie zainstalować na swoim serwerze, a następnie dokładając szablony, wtyczki, integracje albo czasem pisząc kod, zbudować na nich docelowy sklep. W zależności od tego jakich funkcji potrzebujesz i jak bardzo rozbudowany ma być twój e-commerce, taki proces może potrwać nawet kilka tygodni.

Rozwiązania tego typu dadzą ci w zamian praktycznie nieograniczone możliwości - pozwolą ci zrobić sklep internetowy o idealnym kształcie, modyfikować go i wyposażyć w dowolne funkcje, np. zaawansowany konfigurator produktu.

Dla kogo:

  • osoby, które mają wiedzę techniczną lub chcą poświęcić czas na jej zdobycie
  • osoby, chcące zbudować sklep “u siebie” i uniezależnić się od zewnętrznych dostawców
  • właściciele sklepów, które wymagają niestandardowych, dedykowanych rozwiązań

Przykłady rozwiązań:

  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Magento OpenSource
  • OpenCart

Koszty: takie narzędzia w bazowej wersji zwykle są darmowe; koszty mogą pojawić się gdy zdecydujesz się skorzystać z płatnych szablonów, wtyczek lub integracji albo zatrudnisz kogoś by wspierał cię we wdrożeniu i późniejszym utrzymaniu sklepu

Czas wdrożenia: zależny od stopnia skomplikowania sklepu i poziomu wiedzy osoby, która będzie go konfigurować. Od kilku dni do nawet kilku miesięcy.

Zalety:

  • Możliwość wystartowania sklepu bez żadnych opłat
  • Możliwość dowolnego dostosowania wyglądu sklepu oraz wdrażania zmian i dodatkowych funkcji
  • Brak zależności od dostawcy rozwiązania e-commerce

Wady:

  • Konieczność posiadania wiedzy technicznej lub budżetu na opłacanie programisty
  • Pełna odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych (i potencjalny brak bezpieczeństwa)
  • Często brak wsparcia technicznego w języku polskim po stronie twórców oprogramowania

Platformy e-commerce

Twórcy, którzy nie są biegli w technologii i chcą skorzystać z “prostszej opcji” zwykle decydują się na gotowe rozwiązania, czyli tzw. platformy e-commerce. W tym wypadku mamy do czynienia z narzędziami, które po zalogowaniu się, pozwalą ci założyć swój sklep umożliwiając edycję wyglądu, dodanie produktów, a także podłączenie różnych opcji płatności i dostawy. Tworzenie sklepu w ramach takich rozwiązań jest zwykle bardzo proste i radzą sobie z nim osoby, które nie mają żadnego doświadczenia w IT.

Ma to jednak oczywiście swoje konsekwencje. Takie gotowe rozwiązania dają nam bardzo mało możliwości modyfikacji, czy dodawania własnych funkcjonalności. Możemy na przykład mieć bardzo mały wpływ na to jak wygląda koszyk zakupowy, jak wyświetlane są produkty (np. w przypadku braków magazynowych) albo jakie wiadomości są wysyłane do kupujących po zakupie.

Trzeba się liczyć również z tym, że gotowe platformy e-commerce zwykle działają w modelu SaaS, co oznacza, że korzystanie z nich wiąże się z płaceniem abonamentu i/lub prowizji od sprzedaży.

Dla kogo:

  • osoby, które nie mają wiedzy technicznej i szukają prostego rozwiązania
  • właściciele sklepów, którym zależy wyłącznie na bardzo podstawowych, ograniczonych funkcjonalnościach
  • sprzedawcy, którzy planują oferować duży asorytment

Przykłady rozwiązań:

  • Sky-Shop
  • Shopify
  • Shoper
  • Shoplo
  • Big Commerce
  • Wix eCommerce

Koszty: od ok. 50 zł do nawet powyżej 1000 zł netto miesięcznie

Czas wdrożenia: Kilka godzin na konfigurację sklepu + dodatkowy czas na uruchomienie płatności (zwłaszcza jeśli operator wymaga podpisania umowy)

Zalety:

  • Bardzo łatwa konfiguracja dostępna dla osób bez wiedzy IT
  • Dostęp do integracji z firmami kurierskimi, operatorami płatności, etc.
  • Brak konieczności wykupowania hostingu (zwykle jest dostępny w ramach abonamentu)
  • Dostęp do wsparcia technicznego i aktualizacji platformy

Wady:

  • Brak możliwości optymalizacji lub dodania nowych funkcjonalności
  • Brak wpływu na szczegóły procesu zakupowego
  • Konieczność opłacenia abonamentu

Ekosystem do sprzedaży online

Trzecim rozwiązaniem, które pozwoli ci sprzedawać w Internecie bez budowania klasycznego sklepu, bez korzystania ze skomplikowanych platform e-commerce, a nawet bez posiadania strony internetowej, jest EasyCart. Nasz ekosystem pozwala na tworzenie koszyków do sprzedaży online, które umożliwiają realizację zakupu i dokonanie płatności jednym kliknięciem. Pozwól, że pokażę ci jak to działa na przykładzie.

Po tym jak klient znajdzie twój produkt w Internecie i zdecyduje się za niego zapłacić, klasyczny proces zakupowy przebiega mniej więcej tak:

  • Kliknięcie w przycisk dodający produkt do koszyka lub przekierowujący do koszyka
  • Wybór ilości produktów, formy płatności i sposobu dostawy
  • Uzupełnienie formularza z twoimi danymi
  • Dokonanie płatności
  • Pobranie produktu cyfrowego lub oczekiwanie na dostawę

EasyCart pozwala ci utworzyć właśnie taki koszyk, do którego klient zwykle trafia po kliknięciu "kup teraz" i zrealizować wszystkie etapy procesu zakupowego w najwygodniejszej dla niego formie. W najprostszym wariancie to co musisz zrobić jako sprzedawca, to dodać do koszyka swój produkt, ustawić jego opis, ustalić cenę i opublikować koszyk. W efekcie otrzymasz link, który będzie wyglądał mniej więcej tak:

Źródło: https://sandbox.easycart.pl/checkout/ahoy/obrazek-kota

Po publikacji koszyka, możesz po prostu skopiować prowadzący do niego link, a później wykorzystać i promować go w dowolnym miejscu, na przykład w ramach:

  • swojej strony www wpinając go pod przycisk “Kup teraz”
  • opisu lub bio na Social Media
  • postów, stories i rolek na Social Media
  • treści newslettera lub dedykowanego mailingu
  • wiadomości e-mail lub direct message na socialach, wysyłanej do konkretnego klienta

Dzięki temu możesz sprzedawać produkty na swojej stronie internetowej, profilu na Instagramie, czy w newsletterze, bez konieczności zakładania tradycyjnego sklepu internetowego.

To jednak nie wszystko - panel sprzedawcy umożliwi ci również skorzystanie z zaawansowanych mechanizmów zwiększania konwersji, bez konieczności posiadania jakiejkolwiek wiedzy technicznej. Możesz samodzielnie, w dosłownie kilku kliknięciach dodać do swojego koszyka różne warianty promocji, kodów rabatowych, zakupu na prezent, czy ofert ograniczonych czasowo. W połączeniu z możliwością realizacji płatności 1-click oraz wyglądem koszyka, który jest maksymalnie dopasowany do potrzeb i wygody użytkownika, daje ci to możliwość na zwiększenie konwersji nawet o 64,9%.

Dla kogo:

  • osoby, które nie mają wiedzy technicznej i chcą wystartować swoją pierwszą sprzedaż w sieci
  • osoby, które chcą bardzo szybko uruchomić sprzedaż
  • twórcy, którzy szukają prostych, skutecznych rozwiązań
  • doświadczeni sprzedawcy, którzy chcą zwiększyć konwersję w swoim sklepie

Koszty: 0zł do momentu pierwszej sprzedaży; później płatność prowizyjna zależna od miesięcznego obrotu w koszyku

Czas wdrożenia: Uruchomienie w pełni funkcjonującego “sklepu” trwa około 15-20 minut

Zalety:

  • Możliwość wystartowania sprzedaży w kilkanaście minut
  • Brak konieczności zawierania umów z operatorami płatności
  • Brak konieczności rejestracji domeny i wykupywania hostingu
  • Dedykowane mechanizmy do zwiększania konwersji (nawet o 60%!)
  • Królewskie wsparcie techniczne i obsługa klienta :)

Wady:

  • Brak wbudowanych integracji do sprzedaży produktów fizycznych

3. Wybierz formę prawną

Prowadzenie sklepu online i sprzedaż produktów w Internecie, to działalność zarobkowa, która zgodnie z polskimi przepisami wymaga rejestracji. Ustawodawca nie narzuca tutaj żadnej konkretnej formy - możemy wybrać dowolny typ działalności poza spółką partnerską (Źródło). W praktyce oznacza to, że chcąc sprzedawać w Internecie, musisz “założyć sobie firmę”. Jeśli jesteś samodzielnym twórcą, prawdopodobnie zdecydujesz się prowadzić ją w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Istnieje jednak droga, żeby na starcie swojej przygody z e-commerce nie robić tego od razu - możesz założyć działalność nierejestrowaną. W myśl przepisów nie jest ona uznawana za działalność gospodarczą, nie wymaga opłacania składki zdrowotnej, składek ZUS i zaliczek na podatek. Są jednak dwa istotne “haczyki”. Pierwszy to kwota miesięcznego przychodu - w żadnym miesiącu prowadzenia działalności nierejestrowanej nie możesz przekroczyć 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. W praktyce w 2024r. maksymalny miesięczny przychód od stycznia do czerwca nie może być większy niż 1590,75 zł, a od lipca do grudnia 1612,15 zł. (Źródło)

Drugie utrudnienie dotyczy możliwości korzystania z usług operatorów płatności, czyli uruchomienia płatności w twoim sklepie. Nie wszyscy operatorzy zgadzają się na współpracę z osobami prowadzącymi działalność nierejestrowaną, a wysokość prowizji i ilość dostępnych funkcji dla tej formy działalności jest inna niż w standardowej ofercie. Jeśli więc chcesz mieć możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty lub konkretnego operatora, działalność gospodarcza będzie niezbędna.

Co musisz zrobić?

  • podejmij decyzję o formie prowadzenia sklepu online i zarejestruj swoją działalność jeśli wybrana forma tego wymaga

Koszt?

  • Zależny od formy działalności. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej założenie firmy jest bezpłatne, ale konieczne jest comiesięczne opłacenie składek - przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności możesz korzystać z obniżonych (preferencyjnych) składek. (Źródło)

4. Wykup domenę i hosting

Ważne!

Niektóre rozwiązania, w tym EasyCart, nie będą wymagały od ciebie wykupienia domeny i hostingu. Sprawdź to koniecznie zanim zrealizujesz ten krok.

Domena

Planując zbudowanie własnego sklepu lub skorzystanie z platformy e-commerce musisz zadbać o domenę. Co to oznacza w praktyce?

Domena to dosłownie adres sklepu, czyli to co twoi klienci będą wpisywać w przeglądarce, żeby do niego trafić. Powinna oczywiście być spójna z nazwą twojego sklepu oraz łatwa do zapamiętania. Przykład? Jeśli chcesz stworzyć sklep “Mam pomysł na” to prawdopodobnie będzie Cię interesować domena www.mampomyslna.pl. Wybór “końcówki” będzie zależny od tego w jakim kraju chcesz prowadzić sprzedaż. Największe zaufanie wzbudzają .pl (dla sprzedaży w Polsce) i .com (dla sprzedaży międzynarodowej).

Co zrobić, żeby taka idealna domena stała się “twoja” i żeby po wpisaniu jej adresu w przeglądarce użytkownik trafiał na stronę twojego sklepu? Musisz skorzystać z usług serwisu sprzedającego domeny, np. takiego jak TheCamels albo OVHcloud i sprawdzić czy ta, która cię interesuje, jest dostępna. Jeśli tak, musisz wykupić ją u danego operatora i opłacać jej użytkowanie. Roczny koszt zaczyna się nawet od kilku złotych.

Źródło: https://thecamels.org/domeny/

Hosting

Hosting to przestrzeń na specjalnie skonfigurowanym serwerze, który będzie obsługiwał ruch internetowy na twojej stronie i w twoim sklepie. To trochę tak, jakby wykupić przestrzeń magazynową od dostawcy hostingowego, żeby trzymać w niej wszystko co jest związane z twoją stroną. W zależności od tego jak duży sklep planujesz stworzyć i ile produktów chcesz w nim oferować, będziesz potrzebować hostingu o odpowiedniej wydajności i konkretnych parametrach (odpowiednio dużego magazynu z odpowiednią obsługą i zabezpieczeniami).

Aby wybrać najlepszą opcję, możesz skorzystać ze strony https://jakwybrachosting.pl/ na której znajdziesz ranking aktualnie dostępnych hostingów oraz konfigurator, który zaproponuje Ci tą najlepszą dla Ciebie.

Źródło: https://jakwybrachosting.pl/

Co musisz zrobić?

  • Wymyśl nazwę domeny, sprawdź czy jest dostępna i wykup ją
  • Wykup hosting (jeśli rozwiązanie z którego korzystasz go nie oferuje)

Koszt:

  • Domena: od kilku do kilkudziesięciu złotych / rok
  • Hosting: od kilkudziesięciu do kilkuset złotych / rok

5. Stwórz regulamin i politykę prywatności

Kolejnym krokiem, który musisz podjąć żeby działać zgodnie z obowiązującymi przepisami jest stworzenie regulaminu i polityki prywatności twojego sklepu. Niezależnie od tego ile i jakie produkty oferujesz, jeśli można je kupić za pośrednictwem twojej strony, sklepu lub nawet profilu na Social Media, musisz przygotować i udostępnić swoim klientom oba te dokumenty.

Trzy najpopularniejsze drogi do przygotowania regulaminu i polityki prywatności to:

  • samodzielne stworzenie dokumentów w oparciu o wzorce z Internetu
  • skorzystanie z usług zewnętrznej firmy
  • użycie generatora dokumentów takiego jak EasyLegal.

Pierwsza opcja to zdecydowanie najbardziej ryzykowne rozwiązanie i chcę ci ją bardzo mocno odradzić. Tworząc dokumenty samodzielnie, albo co gorsza kopiując je z innego sklepu, nie masz absolutnie żadnej pewności, że uda ci się pokryć wszystkie istotne aspekty i uzyskać pełną zgodność z prawem.

Jeśli zdecydujesz się na wsparcie firmy zewnętrznej, koszt przygotowania regulaminu i polityki prywatności będzie się wahał w zależności od rodzaju sklepu, tego czy tworzysz konta użytkowników, jakie produkty oferujesz, etc. Wybierając tę opcję masz znacznie większą pewność, że w razie jakichkolwiek kwestii spornych, twoje dokumenty odpowiednio cię zabezpieczają, a ty działasz zgodnie z prawem. Nadal nie rozwiązuje to jednak kwestii aktualizacji dokumentów - przy każdej zmianie w przepisach prawdopodobnie trzeba będzie ponownie ponieść koszt aktualizacji lub przygotowania nowych plików.

Użycie odpowiedniego generatora regulaminu i polityki prywatności zabezpiecza zarówno aspekt zgodności z prawem jak i aktualizacji dokumentów w razie zmian. Zwykle jedynym co musisz zrobić to podanie pewnych szczegółów odnośnie swojego sklepu i gotowe. To zdecydowanie najbardziej oszczędna opcja pod względem kosztów i czasu - na przykładzie EasyLegal, miesięczny koszt utrzymywania dokumentów, publikacji ich na twojej stronie oraz automatycznych aktualizacji w przypadku zmiany przepisów, to tylko 29 zł netto.

Ważne: Polityka prywatności i regulamin sklepu powinny być podlinkowane w widocznym miejscu w każdym sklepie internetowym, tak, by klienci mieli do nich łatwy dostęp. Zwykle pojawiają się w stopce oraz są linkowane w koszyku zakupowym przy finalizacji zamówienia.

Źródło: https://ebook.zautomatyzowani.pl/

Co musisz zrobić?

  • Zleć, wygeneruj lub samodzielnie napisz regulamin i politykę prywatności swojego sklepu
  • Przygotuj oba dokumenty w formacie, który umożliwi podlinkowanie ich w stopce sklepu lub bezpośrednie przesłanie klientowi

Koszt:

  • Samodzielne przygotowanie dokumentów: twój czas
  • Zlecenie firmie zewnętrznej: od ok. 400 zł w górę
  • EasyLegal: 29 zł netto miesięcznie

6. Skonfiguruj płatności

To, czy dokonanie płatności w twoim sklepie będzie łatwe i czy strona płatności będzie wzbudzała zaufanie, może być krytycznym czynnikiem decydującym o sukcesie twojej sprzedaży. Dzisiejsi klienci ponad wszystko cenią sobie wygodę i oczekują możliwości realizacji płatności online w preferowany przez siebie sposób. Najczęściej jest to:

  • szybki przelew
  • płatność kartą
  • BLIK
  • Google Pay lub Apple Pay

W zależności od rodzaju asortymentu, możesz rozważyć również dodanie alternatywnych opcji płatności takich jak przelew tradycyjny, płatność za pobraniem, płatność odroczona lub raty.

Aby móc zaoferować swoim klientom wymienione opcji płatności, możesz zawrzeć umowę z wybranym operatorem płatności, użyć bramek płatniczych oferowanych przez platformy e-commerce lub w przypadku korzystania z EasyCart, skorzystać ze Stripe bez zawierania dodatkowych umów. Wybierając operatora płatności zwróć uwagę:

  • jakie metody płatności oferuje?
  • jak szybko możesz wypłacić zarobione pieniądze?
  • jaka jest wysokość prowizji i co w jej ramach otrzymujesz?
  • ile trwa uruchomienie współpracy i jakie warunki musisz spełnić?

Ważne! Ostatni punkt może być szczególnie istotny - niektórzy operatorzy mają bardzo precyzyjne wymagania odnośnie tego jak ma wyglądać i działać twój sklep, co ma zawierać regulamin i polityka prywatności albo jaka ma być forma prawna twojej działalności. W razie wątpliwości, uruchomienie płatności i podpisanie umowy może trwać nawet kilka-kilkanaście tygodni.

7. Zarządzaj dokumantami sprzedażowymi

Kolejnym aspektem, którym musi się zająć każdy właściciel sklepu internetowego jest prowadzenie księgowości i dokumentowanie sprzedaży.

O tym jak to robić będzie decydowało wiele czynników, w tym rodzaj prowadzonej działalności, jej forma, możliwość zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej i ewentualny obowiązek płacenia podatku VAT.

W ogromnym uproszczeniu, zarządzanie obiegiem dokumentów w każdym sklepie online będzie obejmowało:

  • wystawienie i dostarczenie klientowi dokumentu potwierdzającego sprzedaż - faktura dla firm i paragon lub/i faktura dla osób fizycznych
  • ewidencjonowanie sprzedaży i finansów oraz rozliczanie się z Urzędem Skarbowym i ZUS.

Jeśli stoisz przed decyzją jakie dokumenty potwierdzające sprzedaż online wystawiać w swoim sklepie, polecam Ci ten artykuł, w którym znajdziesz odpowiedź na pytanie - paragon czy faktura?

W praktyce tworząc sklep online musisz więc zająć się prowadzeniem księgowości, wystawianiem i przesyłaniem faktur (oraz obsługą korekt i zwrotów), ewidencjonowaniem przychodów i kosztów, a także zarządzaniem stanami magazynowymi w przypadku sprzedaży produktów fizycznych. Na szczęście możesz zdjąć sobie z głowy sporą część z tych obowiązków, a z pomocą przyjdą ci:

  • programy do samodzielnego fakturowania takie jak Fakturownia
  • biura księgowe online, np. iFirma, inFakt, wFirma
  • wbudowane moduły do obsługi księgowej w ramach platform e-commerce
  • dedykowane usługi do zarządzania i obsługi faktur, takie jak EasyBilling dostępny w ramach EasyCart

Sprzedaż online bez sklepu

Alternatywną opcją, która pozwala zdjąć sobie z głowy część (ale nie wszystkie!) kwestii, o których pisaliśmy w pierwszej części artykułu, jest sprzedaż bez zakładania własnego sklepu Internetowego. Dwie najpopularniejsze opcje, które pozwalają Ci to zrobić omawiam poniżej.

Marketplace

Marketplace umożliwiają sprzedaż w ramach popularnych platform łączących twórców i sprzedawców, takich jak Facebook Marketplace, Pakamera, czy eBay. Ta opcja daje nam natychmiastowy dostęp do dziesiątek tysięcy użytkowników, co może znacząco ułatwić działania marketingowe. Nie musimy się też martwić domeną, hostingiem i konfiguracją własnego sklepu. Korzystanie z marketplace zwykle wiąże się jednak z wysoką prowizją za możliwość wystawiania swoich produktów. Jesteśmy również całkowicie zależni od dostawcy marketplace - jeśli zmieni stawki prowizji, albo tak jak w przypadku popularnego kiedyś serwisu DaWanda, przestanie istnieć, możemy stracić z dnia na dzień całą swoją sprzedaż.

Źródło: https://www.pakamera.pl/

Social Media

W Polsce najprostszą drogą do sprzedaży produktów i usług w ramach Social Media jest kontakt bezpośredni z kupującym. Zwykle działa to tak, że twórca, który nie posiada (jeszcze) sklepu online, aktywnie prowadzi swoje konto, zwykle na Instagramie lub Meta (wcześniej Facebook) i tam pokazuje i oferuje swoje produkty. Klient, aby dokonać zakupu, musi wysłać mu wiadomość prywatną, w której ustalają szczegóły, a sprzedający przesyła dane do płatności. Co istotne, taka forma sprzedaży nie zwalnia cię ani z konieczności założenia działalności gospodarczej (chyba, że zdecydujesz się na działalność nierejestrowaną), ani z obowiązku informacyjnego, czyli konieczności stworzenia regulaminu Twojego “sklepu”.

Źródło: https://www.instagram.com/ucztababette/

Popularność szybko zyskuje również Social Commerce, czyli kompleksowa sprzedaż bezpośrednio w ramach platformy społecznościowej. W takim scenariuszu, kupujący może zobaczyć produkt i dokonać płatności bez opuszczania Instagrama, Meta czy TikToka. Niestety, większość opcji takiej sprzedaży bezpośredniej nie jest jeszcze dostępna w Polsce.

Źródło: instagram.com

Kiedy warto rozważyć sprzedaż online bez zakładania sklepu?

  • Ograniczone zasoby i budżet - jeśli nie chcesz lub nie możesz poświęcić czasu i środków na założenie własnego sklepu, Social Media i marketplace będą pośrednim wyjściem, które pozwolą ci na wystartowanie sprzedaży z mniejszym nakładem energii.
  • Chęć przetestowania pomysłu - jeśli masz pomysł na produkt lub usługę, ale chcesz przekonać się, czy klienci na pewno go kupią, możesz wystartować sprzedaż w formie MVP (ang. Minimum Viable Product). I dopiero gdy okaże się, że produkt znalazł swoich klientów, zająć się stworzeniem docelowego sklepu
  • Chęć dotarcia do konkretnych odbiorców - jeśli chcesz dotrzeć ze swoim produktem do bardzo specyficznej niszy odbiorców, możesz skorzystać ze swojej sieci kontaktów (o ile ją posiadasz), użyć reklam o odpowiednim targetowaniu albo pojawić się tam gdzie pojawia się twoja nisza. Jeśli więc tworzysz rękodzieło, serwis typu Pakamera, może ci dać łatwy dostęp do idealnie dopasowanych odbiorców.

Sklep online w 2024 - dobre praktyki

Niezależnie od tego na jakie rozwiązanie do stworzenia sklepu online lub po prostu do sprzedaży w Internecie się zdecydujesz, istnieje zestaw zasad, których warto przestrzegać, jeśli nie chcesz stracić potencjalnych klientów.

Transparentność polityki zwrotów

Znasz to powiedzenie, że gorsze są złe wieści, niż brak wieści? W przypadku polityki zwrotów, klient powinien mieć jak najłatwiejszy dostęp do informacji odnośnie tego jak działają zwroty, a zwłaszcza w jakim czasie i kiedy można zwrócić kupiony produkt. I powiedzmy sobie wprost, umieszczenie informacji o zwrotach wyłącznie w regulaminie i zmuszanie klienta do scrollowania w ich poszukiwaniu, to nie jest łatwy dostęp. Niewidoczna lub nawet brak informacji o zwrotach zdecydowanie nie sprawią, że klient w ciemno zdecyduje się na zakup. Mogą za to wywołać irytację i pogorszyć doświadczenia kupującego.

Warto więc dodać osobną podstronę z informacją o zwrotach w stopce lub nawet umieścić krótką informację i link do pełnej polityki zwrotów na stronie produktu.

Źródło: easycart.pl

Przejrzyste i dostępne informacje o kosztach dostawy

Według badań Instytutu Baymard, jednym z najczęstszych powodów dla których użytkownicy porzucają koszyki zakupowe są ukryte koszty, o których nie wiedzieli wcześniej - na przykład koszty dostawy. Działa tutaj dokładnie ta sama zasada, co w przypadku polityki zwrotów - informacja o tym ile kosztuje dostawa powinna być widoczna na pierwszy rzut oka.

Najlepiej, gdy umieścisz ją na stronie produktu, albo przynajmniej na dedykowanej, łatwo dostępnej stronie podlinkowanej w stopce.

Zakładanie konta tylko w naprawdę uzasadnionych przypadkach

Zmuszanie użytkownika do założenia konta w trakcie zakupów może się wydawać kuszącą opcją - skoro przykuliśmy już jego uwagę, dlaczego nie zapewnić sobie możliwości kontaktu z klientem w przyszłości. To jednak bardzo negatywnie odbierana praktyka - we wspomnianym już badaniu Baymard, konieczność założenia konta, sprawia, że nawet 1/4 klientów rezygnuje z zakupu.

Czy to znaczy, że nigdy nie można prosić klienta o założenie konta? Zdecydowanie nie, ale powinno się to robić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, zadbać o to by rejestracja była prosta i wygodna i (jeśli to możliwe), zakładać konto dopiero po realizacji zakupów.

Użytkownik może sam być zainteresowany rejestracją, jeżeli posiadanie konta da mu dostęp do:

  • historii zamówień i możliwości śledzenia bieżącego zamówienia
  • programów lojalnościowych i ofert specjalnych
  • płatności one-click bez konieczności uzupełniania danych do zakupów w przyszłości (właśnie tak działa to w EasyCart)
  • możliwość zapamiętania danych karty lub danych dostawy, by nie trzeba było ich ponownie wpisywać przy kolejnych zakupach

Brak zbędnych elementów na etapie koszyka

Jeśli zdecydujesz się na budowanie własnego sklepu, prawdopodobnie będzie ci zależało na jego atrakcyjnym wyglądzie. Muszę cię jednak zmartwić, koszyk zakupowy powinien być przede wszystkim przejrzysty, czytelny i zawierać zrozumiałe komunikaty. Niebanalny design, animacje, zbyt duża ilość elementów, czy wymyślne treści będą odwracały uwagę klienta od zadania, które chce zrealizować - finalizacji zakupów. W tym wypadku, zastosowanie ma zasada “piękno tkwi w prostocie”, a prosty, pozornie nieciekawy koszyk o odpowiednich elementach i funkcjach, zapewni ci większą konwersję niż wymyślne, niecodzienne rozwiązanie.

Jak założyć sklep internetowy w 2024 - FAQ

1. Czy mogę założyć własny sklep internetowy bez kapitału początkowego?

Uruchomienie podstawowego, prostego sklepu internetowego może być praktycznie bezkosztowe. Wiele platform oferuje również bezpłatne wersje próbne. Warto jednak już na starcie zainwestować w swoją domenę i przygotowanie regulaminu i polityki prywatności.

2. Ile kosztuje stworzenie sklepu internetowego?

W zależności od rozwiązania, na które się zdecydujesz, miesięczny koszt prowadzenia sklepu może się zamknąć nawet w kilkudziesięciu złotych. W EasyCart przy sprzedaży mniejszej niż 1 000 zł miesięcznie, pobieramy tylko opłatę minimalną 29 zł netto.

3. Czy istnieje możliwość prowadzenia własnego sklepu online bez rejestracji firmy?

Tak, możesz to zrobić w ramach prowadzenia nierejestrowanej działalności. Istnieją jednak ograniczenia dotyczące miesięcznego przychodu.

4. Czy mogę sprzedawać online bez zakładania sklepu?

Tak, możesz skorzystać z EasyCart i wygenerować link do swojego koszyka, opublikować swoje produkty na marketplace lub sprzedawać bezpośrednio za pośrednictwem Social Media.

5. Które rozwiązanie do sprzedaży online będzie dla mnie najlepsze?

To zależy od tego jaki rodzaj produktów planujesz oferować, jaki jest poziom twojej wiedzy technicznej, ile czasu chcesz poświęcić na stworzenie i prowadzenie sklepu oraz na jakich funkcjach ci zależy. Warto poświęcić czas na porównanie różnych rozwiązań i wybór takiego, które będzie dla ciebie najwygodniejsze.

6. Czy wygląd sklepu internetowego jest istotny?

Tworząc swój sklep zdecydowanie powinniśmy zadbać o to by był estetyczny i czytelny. Pamiętaj jednak, że twoi klienci nie oczekują, że sklep będzie dziełem sztuki i możliwe że bardziej docenią wygodę jego użytkowania niż niebanalny design. Decydując się na wygląd sklepu warto więc wybrać rozwiązanie oferujące świetny UX, skorzystać z gotowych szablonów w ramach platform e-commerce lub, jeśli tworzysz sklep od zera, przeanalizować jak wyglądają konkurencyjne e-sklepy w twojej branży.

7. Jakie są dobre praktyki sprzedaży online w 2024 roku?

Ważne jest zapewnienie transparentnej polityki zwrotów i łatwego dostępu do informacji o kosztach dostawy, oraz umożliwienie zakładania konta tylko w uzasadnionych przypadkach. Warto również zapewnić swoim klientom dostęp do wszystkich nowoczesnych metod płatności i zadbać o UX i dostępność koszyka zakupowego.