Stoisz przed wyzwaniem stworzenia własnego sklepu online? W naszym poradniku znajdziesz porównanie 3 najpopularniejszych scenariuszy zakładania sklepu wraz z przykładami narzędzi, Twoimi obowiązkami jako sprzedawcy, aktualnymi cenami oraz listą dobrych praktyk. Powodzenia!
Wokół sprzedaży online i zakładania sklepu Internetowego krąży wiele “urban legends”. Jedni mówią, że to bardzo drogie i długo trwa. Inni, że nie da się tego zrobić bez zaangażowania programisty lub agencji. A jeszcze inni narzekają na gotowe rozwiązania, które choć łatwe w obsłudze, to pozostawiają wiele do życzenia na bardzo różnych płaszczyznach.
Jaka jest więc najlepsza opcja? Cytując klasyka - to zależy.
Między innymi od tego jaki jest poziom Twoich umiejętości “technicznych”, jakim budżetem dysponujesz oraz czy jesteś gotowy/a na poszerzanie swojej wiedzy w obszarze e-commerce, czy po prostu chcesz mieć spokojną głowę i móc skupić się na tworzeniu produktów.
Od czego więc zacząć? Jak podjąć decyzję o tym jakie rozwiązanie będzie najbardziej dopasowane do Twoich potrzeb? Mam nadzieję, że ten materiał odpowie na te pytania i pomoże Ci wybrać najlepsze narzędzie.
Artykuł podzieliliśmy na dwie części - w pierwszej omawiam uniwersalne kroki, które musisz podjąć niezależnie od tego na jaką formę sprzedaży online się zdecydujesz. W drugiej części znajdziesz skumulowaną wiedzą o różnych scenariuszach zakładania sklepu internetowego i uruchamiania sprzedaży online.
Z artykułu dowiesz się:
Zakładając i prowadząc sklep internetowy musisz liczyć się z tym, że oprócz tworzenia wspaniałych produktów i ich sprzedaży, czeka Cię jeszcze wiele obowiązków związanych z kwestiami prawnymi, technicznymi i finansowymi. Większością z nich warto się zająć jeszcze zanim wybierzesz rozwiązanie, które wykorzystasz do stworzenia sklepu - niezależnie od tego czy zdecydujesz się na gotową platformę e-commerce, czy dedykowane rozwiązanie, realizacja poniższych kroków prawdopobnie będzie konieczna.
Prowadzenie sklepu online i sprzedaż produktów w Internecie, to działalność zarobkowa, która zgodnie z polskimi przepisami wymaga rejestracji. Ustawodawca nie narzuca tutaj żadnej konkretnej formy - możemy wybrać dowolny typ działalności poza spółką partnerską (Źródło). W praktyce oznacza to, że chcąc sprzedawać w Internecie, musisz “założyć sobie firmę”.
Istnieje jednak droga, żeby na starcie swojej przygody z e-commerce nie robić tego od razu - założenie działalności nierejestrowanej. W myśl przepisów nie jest ona uznawana za działalność gospodarczą, nie wymaga opłacania składki zdrowotnej, składek ZUS i zaliczek na podatek. Są jednak dwa istotne “haczyki”. Pierwszy to kwota miesięcznego przychodu - w żadnym miesiącu prowadzenia działalności nierejestrowanej nie możesz przekroczyć 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. W praktyce w 2022r. maksymalny miesięczny przychód nie może być większy niż 1505 zł (Źródło).
Drugie utrudnienie dotyczy możliwości korzystania z usług operatorów płatności, czyli uruchomienia płatności w Twoim sklepie. Aktualnie tylko dwóch operatorów, BlueMedia i HotPay, zgadza się na współpracę z osobami prowadzącymi działalność nierejestrowaną, ale wysokość prowizji i ilość dostępnych funkcji jest inna niż w standardowej ofercie. Jeśli więc chcesz mieć możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty lub konkretnego operatora, działalność gospodarcza będzie niezbędna.
TL;DR: Co musisz zrobić?
Koszt:
Kolejnym krokiem, który musisz podjąć żeby działać zgodnie z obowiązującymi przepisami jest stworzenie regulaminu i polityki prywatności Twojego sklepu. Niezależnie od tego ile i jakie produkty oferujesz, jeśli można je kupić za pośrednictwem Twojej strony, sklepu lub nawet profilu na Social Media, musisz przygotować i udostępnić swoim klientom oba te dokumenty.
Skoro wiemy już, że regulamin i polityka prywatności są niezbędne, przeanalizujmy trzy najpopularniejsze drogi do ich przygotowania:
Pierwsza opcja to zdecydowanie najbardziej ryzykowne rozwiązanie i chcę Ci ją bardzo mocno odradzić. Tworząc dokumenty samodzielnie, albo co gorsza kopiując je z innego sklepu, nie masz absolutnie żadnej pewności, że uda Ci się pokryć wszystkie istotne aspekty i uzyskać pełną zgodność z prawem.
Jeśli zdecydujesz się na wsparcie firmy zewnętrznej, koszt przygotowania regulaminu i polityki prywatności będzie się wahał w zależności od rodzaju sklepu, tego czy tworzysz konta użytkowników, jakie produkty oferujesz etc. Wybierając tę opcję masz znacznie większą pewność, że w razie jakichkolwiek kwestii spornych, Twoje dokumenty odpowiednio Cię zabezpieczają, a Ty działasz zgodnie z prawem. Nadal nie rozwiązuje to jednak kwestii aktualizacji dokumentów - przy każdej zmianie w przepisach prawdopodobnie trzeba będzie ponownie ponieść koszt aktualizacji lub przygotowania nowych plików.
Użycie odpowiedniego generatora regulaminu i polityki prywatności zabezpiecza zarówno aspekt zgodności z prawem jak i aktualizacji dokumentów w razie zmian. Zwykle jedynym co musisz zrobić to podanie pewnych szczegółów odnośnie swojego sklepu i gotowe. To zdecydowanie najbardziej oszczędna opcja pod względem kosztów i czasu - na przykładzie EasyLegal, miesięczny koszt utrzymywania dokumentów, publikacji ich na Twojej stronie oraz automatycznych aktualizacji w przypadku zmiany przepisów, to tylko 19 zł netto.
Ważne: Polityka prywatności i regulamin sklepu powinny być podlinkowane w widocznym miejscu na Twojej stronie, tak, by klienci mieli do nich łatwy dostęp. Zwykle pojawiają się w stopce oraz są linkowane w koszyku zakupowym przy finalizacji zamówienia.
TL;DR: Co musisz zrobić?
Koszt:
Planując stworzenie własnego sklepu online, będziesz musiał_ zadbać również o domenę i hosting (choć jeśli chcemy być precyzyjni, to nie każde rozwiązanie e-commerce będzie go wymagać). Co to oznacza w praktyce?
Domena to dosłownie adres sklepu, czyli to co Twoi klienci będą wpisywać w przeglądarce, żeby do niego trafić. Domena powinna być oczywiście spójna z nazwą Twojego sklepu oraz łatwa do zapamiętania. Przykład? Jeśli chcesz stworzyć sklep “Mam pomysł na” to prawdopodobnie będzie Cię interesować domena www.mampomyslna.pl. Wybór “końcówki” będzie zależny od tego w jakim kraju chcesz prowadzić sprzedaż. Największe zaufanie wzbudzają .pl (dla sprzedaży w Polsce) i .com (dla sprzedaży międzynarodowej).
Co zrobić, żeby taka idealna domena stała się “Twoja” i żeby po wpisaniu jej adresu w przeglądarce użytkownik trafiał na stronę Twojego sklepu? Musisz skorzystać z usług serwisu hostingowego, np. takiego jak TheCamels albo OVHcloud i sprawdzić czy domena, która Cię interesuje, jest dostępna. Jeśli tak, musisz wykupić ją u danego operatora i opłacać jej użytkowanie (zwykle w trybie rocznym). Koszt wykupienia domeny zaczyna się nawet od kilku złotych.
Hosting
Hosting to przestrzeń na specjalnie skonfigurowanym serwerze, który będzie obsługiwał ruch internetowy na Twojej stronie i w Twoim sklepie. To trochę tak, jakby wykupić przestrzeń magazynową od dostawcy hostingowego, żeby trzymać w niej wszystko co jest związane z Twoją stroną. W zależności od tego jak duży sklep planujesz stworzyć i ile produktów chcesz w nim oferować, będziesz potrzebować hostingu o odpowiedniej wydajności i konkretnych parametrach (odpowiednio dużego magazynu z odpowiednią obsługą i zabezpieczeniami).
Ważne: Zanim zaczniesz się zastanawiać jaki hosting wybrać, rekomendujemy najpierw podjąć decyzję o tym z jakiego rozwiązania skorzystasz, żeby uruchomić swój sklep. Niektóre z nich, takie jak np. Wix albo EasyCart nie wymagają wykupienia dodatkowego hostingu.
Jeśli okaże się jednak, że hosting jest Ci potrzebny, możesz skorzystać ze strony https://jakwybrachosting.pl/ na której znajdziesz ranking aktualnie dostępnych opcji oraz konfigurator, który zaproponuje Ci tą najlepszą dla Ciebie.
TL;DR: Co musisz zrobić:
Koszt:
Kolejnym aspektem, którym musi się zająć każdy właściciel sklepu online jest prowadzenie księgowości i dokumentowanie sprzedaży internetowej.
O tym jak to robić będzie decydowało wiele czynników, w tym rodzaj prowadzonej działalności, jej forma, możliwość zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej i ewentualny obowiązek płacenia podatku VAT.
W ogromnym uproszczeniu, zarządzanie obiegiem dokumentów w każdym sklepie online będzie obejmowało:
Jeśli stoisz przed decyzją jakie dokumenty potwierdzające sprzedaż online wystawiać w swoim sklepie, polecam Ci ten artykuł, w którym znajdziesz odpowiedź na pytanie - paragon czy faktura?
W praktyce tworząc sklep online musisz więc zająć się prowadzeniem księgowości, wystawianiem i przesyłaniem faktur (oraz obsługą korekt i zwrotów), ewidencjonowaniem przychodów i kosztów, a także zarządzaniem stanami magazynowymi w przypadku sprzedaży produktów fizycznych. Na szczęście możesz zdjąć sobie z głowy sporą część z tych obowiązków, a z pomocą przyjdą Ci:
Oto jest pytanie. Bo okazuje się, że stworzenie sklepu Internetowego w dzisiejszych czasach wcale nie jest niezbędne do tego, żeby sprzedawać online. Ale zanim omówimy krótko opcje, które pozwolą na sprzedaż bez sklepu, odpowiedzmy sobie na pozornie oczywiste pytanie - czym tak naprawdę jest sklep Internetowy?
W rzeczywistości, każda strona www wyposażona w odpowiednie funkcje takie jak wyświetlanie produktów, obsługę zamówienia i realizację płatności jest sklepem internetowym. Oznacza to więc, że sklepem będzie zarówno prosty landing page, na którym kupimy tylko jeden e-book oraz ogromna platforma z tysiącami produktów, pod warunkiem, że oba umożliwią:
Alternatywną opcją, która pozwala zdjąć sobie z głowy część (ale nie wszystkie!) kwestii, o których pisaliśmy w pierwszej części artykułu, jest sprzedaż bez zakładania własnego sklepu Internetowego. Dwie najpopularniejsze opcje, które pozwalają Ci to zrobić omawiam poniżej.
Marketplace umożliwiają sprzedaż w ramach popularnych platform łączących twórców i sprzedawców, takich jak Facebook Marketplace, Pakamera, czy eBay. Ta opcja daje nam natychmiastowy dostęp do dziesiątek tysięcy użytkowników, co może znacząco ułatwić działania marketingowe. Nie musimy się też martwić domeną, hostingiem i konfiguracją własnego sklepu. Korzystanie z marketplace zwykle wiąże się jednak z wysoką prowizją za możliwość wystawiania swoich produktów. Jesteśmy również całkowicie zależni od dostawcy marketplace - jeśli zmieni stawki prowizji, albo tak jak w przypadku popularnego kiedyś serwisu DaWanda, przestanie istnieć, możemy stracić z dnia na dzień całą swoją sprzedaż.
W Polsce najprostszą drogą do sprzedaży produktów i usług w ramach Social Media jest kontakt bezpośredni z kupującym. Zwykle działa to tak, że twórca, który nie posiada (jeszcze) sklepu online, aktywnie prowadzi swoje konto, zwykle na Instagramie lub Meta (wcześniej Facebook) i tam pokazuje i oferuje swoje produkty. Klient, aby dokonać zakupu, musi wysłać mu wiadomość prywatną, w której ustalają szczegóły, a sprzedający przesyła dane do płatności. Co istotne, taka forma sprzedaży nie zwalnia Cię ani z konieczności założenia działalności gospodarczej (chyba, że zdecydujesz się na działalność nierejestrowaną), ani z obowiązku informacyjnego, czyli konieczności stworzenia regulaminu Twojego “sklepu”.
Popularność szybko zyskuje również Social Commerce, czyli kompleksowa sprzedaż bezpośrednio w ramach platformy społecznościowej. W takim scenariuszu, kupujący może zobaczyć produkt i dokonać płatności bez opuszczania Instagrama, Meta czy TikToka. Niestety, większość opcji takiej sprzedaży bezpośredniej nie jest jeszcze dostępna w Polsce.
Jeśli czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie jednak podjąłeś/podjęłaś już decyzję o tym, żeby założyć swój własny sklep Internetowy. Ilość pracy, która Cię czeka będzie zależała od tego, na jakie rozwiązanie e-commerce się zdecydujesz. Mam nadzieję, że poniższe zestawienie pomoże Ci zrozumieć z czym wiąże się każdy ze scenariuszy i zdecydować, które będzie najlepsze dla Ciebie.
Są dwie istotne rzeczy, które musisz wiedzieć o tworzeniu sklepu z wykorzystaniem dostępnych na rynku narzędzi lub stworzeniem ich od podstaw. Dobra wiadomość jest taka, że w bazowym wariancie zwykle są całkowicie darmowe. Zła, że aby z nich skorzystać musisz mieć wiedzę techniczną albo zatrudnić firmę lub programistę, który przeprowadzi dla Ciebie wdrożenie.
Składając sklep z dostępnych na rynku narzędzi, np. oprogramowania typu open-source, można to porównać do zestawu DIY (ang. Do It Yourself). Na start zwykle dostajesz kilka bazowych “klocków”, które musisz samodzielnie zainstalować na swoim serwerze, a następnie dokładając szablony, wtyczki, integracje albo czasem pisząc kod, zbudować na nich docelowy sklep. Oznacza to, że po ich wybraniu, będzie Cię czekała jeszcze długa droga, zanim Twój sklep zacznie działać.
Jeśli masz wiedzę techniczną, możesz skorzystać ze wsparcia znajomej osoby albo nawet opłacić konfigurację takiego sklepu, to rozwiązanie da Ci praktycznie nieograniczoną możliwość modyfikacji i dodawania do niego nowych funkcji.
Dla kogo:
Koszty: takie narzędzia w bazowej wersji zwykle są darmowe; koszty mogą pojawić się gdy zdecydujesz się skorzystać z płatnych szablonów, wtyczek lub integracji
Czas wdrożenia: zależny od stopnia skomplikowania sklepu i poziomu wiedzy osoby, która będzie go konfigurować
Zalety:
Wady:
Przykłady rozwiązań:
Twórcy, którzy nie są za pan brat z technologią i chcą skorzystać z “prostszej opcji” zwykle decydują się na gotowe rozwiązania, czyli tzw. platformy e-commerce. W tym wypadku mamy do czynienia z narzędziami, które pozwalają skonfigurować swój sklep poprzez edycję wyglądu, dodanie produktów, ale również podłączenie różnych opcji płatności, czy opcji dostawy. Tworzenie sklepu w ramach takich rozwiązań jest zwykle bardzo proste i radzą sobie z nim osoby, które nie mają żadnego doświadczenia w IT.
Ma to jednak oczywiście swoje konsekwencje. Takie gotowe rozwiązania dają nam bardzo mało możliwości modyfikacji, czy dodawania własnych funkcjonalności. Możemy na przykład mieć bardzo mały wpływ na to jak wygląda koszyk zakupowy, jak wyświetlane są produkty (np. w przypadku braków magazynowych) albo jakie wiadomości są wysyłane do kupujących po zakupie.
Trzeba się liczyć również z tym, że gotowe platformy e-commerce zwykle działają w modelu SaaS, co oznacza, że korzystanie z nich wiąże się z płaceniem abonamentu i/lub prowizji od sprzedaży.
Dla kogo:
Koszty: od ok. 50 zł do nawet powyżej 1000 zł netto miesięcznie
Czas wdrożenia: Kilka godzin na konfigurację sklepu + ewentualnie kilka dni na uruchomienie płatności (jeśli operator wymaga podpisania umowy)
Zalety:
Wady:
Przykłady rozwiązań:
Kolejna grupa rozwiązań nie umożliwi Ci założenia sklepu online w formie, której służą rozwiązania SaaS i Open Source. Zamiast tego, pozwoli Ci zamienić w sklep Twoją stronę, profil na Social Media, newsletter czy nawet wiadomość prywatną wysyłaną do klienta. Takie platformy umożliwiające tworzenie koszyków do sprzedaży online to stosunkowo nowe rozwiązanie w świecie e-commerce, a ja z oczywistych względów opowiem Ci o nich na przykładzie EasyCart.
Wyobraź sobie klasyczny proces zakupowy online. Po dodaniu produktu do koszyka, przechodzisz do finalizacji zakupów - czyli potwierdzasz zamówienie, wybierasz formę płatności i dostawy, uzupełniasz formularz oraz dokonujesz płatności. Jeśli taki proces był projektowany z myślą o wygodzie użytkownika, być może ma tylko jeden krok, a Ty widzisz wszystkie te szczegóły na jednym ekranie.
I dokładnie taki koszyk pozwala Ci stworzyć EasyCart. Jako sprzedawca, dodajesz do niego swój produkt lub produkty, oraz ustawiasz szczegóły takie jak cena, opis, czy dostępne promocje, publikujesz i generujesz link do koszyka, który będzie wyglądał mniej więcej tak:
Taki link, możesz wstawić w naprawdę dowolnym miejscu, na przykład:
Więcej o tym jak można wykorzystać link do koszyka, żeby poszerzyć swoje działania marketingowe pisaliśmy w tym artykule >> 8 sposobów na promocję linków do koszyka
I co najlepsze - poza skonfigurowaniem koszyka i założeniem konta na Stripe, który jest systemem płatności w oparciu o który działa EasyCart, nie musisz zrobić już absolutnie nic więcej, żeby wystartować sprzedaż online. A to oznacza, że możesz to zrobić w dosłownie kilka minut.
Dla kogo:
Koszty: 2% od przeprocesowanych transakcji (prowizja)
Czas wdrożenia: Uruchomienie w pełni funkcjonującego “sklepu” trwa około 15-20 minut
Zalety:
Wady (nad którymi intensywnie pracujemy ;>)
Niezależnie od tego na jakie rozwiązanie do stworzenia sklepu online lub po prostu do sprzedaży w Internecie się zdecydujesz, istnieje zestaw zasad, których warto przestrzegać, jeśli nie chcesz stracić potencjalnych klientów.
Znasz to powiedzenie, że gorsze są złe wieści, niż brak wieści? W przypadku polityki zwrotów, klient powinien mieć jak najłatwiejszy dostęp do informacji odnośnie tego jak działają zwroty, a zwłaszcza w jakim czasie i kiedy można zwrócić kupiony produkt. I powiedzmy sobie wprost, umieszczenie informacji o zwrotach wyłącznie w regulaminie i zmuszanie klienta do scrollowania w ich poszukiwaniu, to nie jest łatwy dostęp. Trudno dostępna lub brak informacji o zwrotach zdecydowanie nie sprawią, że klient zmieni zdanie. Mogą co najwyżej wywołać irytację i pogorszyć doświadczenia kupującego.
Zdecydowanie warto więc dodać osobną podstronę z informacją o zwrotach w stopce lub nawet umieścić krótką informację i link do pełnej polityki zwrotów na stronie produktu.
Według badań Instytutu Baymard, jednym z najczęstszych powodów dla których użytkownicy porzucają koszyki zakupowe są ukryte koszty, o których nie wiedzieli wcześniej - na przykład koszty dostawy. Działa tutaj dokładnie ta sama zasada, co w przypadku polityki zwrotów - informacja o tym ile kosztuje dostawa powinna być widoczna na pierwszy rzut oka.
Najlepiej, gdy umieścisz ją na stronie produktu, albo przynajmniej na dedykowanej, łatwo dostępnej stronie podlinkowanej w stopce.
Zmuszanie użytkownika do założenia konta w trakcie zakupów może się wydawać kuszącą opcją - skoro przykuliśmy już jego uwagę, dlaczego nie zapewnić sobie możliwości kontaktu z klientem w przyszłości. To jednak bardzo negatywnie odbierana praktyka - we wspomnianym już badaniu Baymard, konieczność założenia konta, sprawia, że nawet 1/4 klientów rezygnuje z zakupu.
Czy to znaczy, że nigdy nie można prosić klienta o założenie konta? Zdecydowanie nie, ale powinno się to robić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, zadbać o to by rejestracja była prosta i wygodna i (jeśli to możliwe), zakładać konto dopiero po realizacji zakupów.
Użytkownik może sam być zainteresowany rejestracją, jeżeli posiadanie konta da mu dostęp do:
Jeśli zdecydujesz się na budowanie własnego sklepu, prawdopodobnie będzie Ci zależało na jego atrakcyjnym wyglądzie. Muszę Cię jednak zmartwić, koszyk zakupowy powinien być przede wszystkim przejrzysty, czytelny i zawierać zrozumiałe komunikaty. Niebanalny design, animacje, zbyt duża ilość elementów, czy wymyślne treści będą odwracały uwagę klienta od zadania, które chce zrealizować - finalizacji zakupów. W tym wypadku, zastosowanie ma zasada “piękno tkwi w prostocie”, a prosty, pozornie nieciekawy koszyk o odpowiednich elementach i funkcjach, zapewni Ci większą konwersję niż wymyślne, niecodzienne rozwiązanie.
Proces zakładania sklepu online bywa wymagający, a ilość aspektów którymi trzeba się zająć może być przytłaczająca. Pamiętaj jednak, że każdego dnia twórcy tacy jak Ty mierzą się z tym wyzwaniem i z sukcesem startują własne sklepy. Podaje się, że tylko w zeszłym roku w Polsce powstało 8 tysięcy sklepów online, a pod koniec 2021 na rynku działało ich już ponad 50 tysięcy.
Nie obiecam Ci, że ten proces będzie łatwy, ale jestem pewna, że jest całkowicie w Twoim zasięgu - wystarczy wybór odpowiednich rozwiązań, gotowość do nauki nowych rzeczy i kontakt z technologią.
Chcemy, aby EasyCart pomógł Ci osiągać Twoje cele w sprzedaży w sieci. Dlatego opracowaliśmy szereg artykułów, które pomagają zrozumieć najważniejsze zasady i metryki.