Integracje i Automatyzacje

EasyCart umożliwia tworzenie automatyzacji wspierających Twoje procesy biznesowe. Z tego poradnika dowiesz się, jak utworzyć integracje oraz automatyzacje. Poznasz, obsługiwane zdarzenia, różne rodzaje integracji oraz omówimy opcje zaplanowanego uruchamiania.

Przed rozpoczęciem warto, żebyś wiedział, że narzędziami nazywamy usługi, takie jak GetResponse, ActiveCampaign, Webhooki a integracje to skonfigurowane narzędzia z określoną nazwą oraz danymi dostępowymi, które są używane w automatyzacjach.

Zobacz wideo z omówieniem tej funkcji:

Tworzenie nowej integracji
Tworzenie nowej integracji jest możliwe dla zapisanego produktu i zaczyna się od wyboru narzędzia, dla którego chcemy utworzyć automatyzacje oraz nadania własnej nazwy. W przypadku kiedy masz wiele skonfigurowanych integracji dla tego samego narzędzia rozpoznasz je właśnie po tej nazwie.

Integracje dzielą się na te, które wykorzystują narzędzia zewnętrzne oraz wewnętrzne. Różne rodzaje narzędzi stworzyliśmy specjalnie aby by ułatwić Ci pracę i zwiększyć możliwości tworzenia automatyzacji.

Lista dostępnych narzędzi:

  • Active Campain
  • ConvertKit
  • GetResponse
  • Mailchimp
  • MailerLite
  • MailerLite Classic
  • Sendgrid
  • Webhook
  • Powiadomienia

Z czasem liczba narzędzi będzie rosła, więc zalecamy regularne odwiedzanie listy dostępnych narzędzi, co umożliwi Ci bieżące rozwijanie kolejnych automatyzacji oparte o EasyCart.

Konfiguracja integracji:
Chcemy, żebyś jak najszybciej mógł rozpocząć tworzenie automatyzacji. dlatego niektóre integracje nie wymagają dodatkowej konfiguracji, dzięki czemu możesz z nich skorzystać bezpośrednio w formularzu automatyzacji. Do takich automatyzacji zalicza się np. integracja powiadomień.

Narzędzie webhook, które możesz wykorzystać do stworzenia integracji, pozwala on na skonfigurowowanie adresu URL webhooka, którego możesz wygenerować np. w aplikacji Make lub Zapier.

Integracje oparte na zewnętrznych usługach np. GetResponse, ActiveCampaign wymagają dodatkowej konfiguracji, dlatego po wyborze narzędzia pojawią się różne pola w zależności od wyboru narzędzia. Najczęściej przy polu znajduje się podpowiedź, która pomaga w procesie konfiguracji informując na przykład o tym gdzie można znaleźć klucz API do konkretnego narzędzia.

Zapis integracji i sprawdzanie połączenia
Po uzupełnieniu danych klikając przycisk "Publikuj" rozpoczyna się proces walidacji danych, jeśli wszystko się zgadza to dane są zapisywane oraz po zapisaniu przy integracji pojawi się zielona ikona informująca, że połączenie jest ustanowione poprawnie lub czerwona, która informuje, że coś poszło nie tak, warto wtedy jeszcze raz sprawdzić czy dane są wpisane poprawnie i spróbować zapisać. Połączenie sprawdzane jest podczas zapisywania danych oraz w trakcie wykonywania automatyzacji, więc może się zdarzyć, że status połączenia integracji ulegnie zmianie.

Automatyzacje vs zdarzenia wysyłane na webhook
Jeśli obsługujesz automatyzacje, które są utworzone na podstawie webhooków z EasyCart to pamiętaj, że dbamy o to aby wszystkie Twoje automatyzacje, które utworzyłeś do tej pory wykorzystując webhooki dalej działały poprawnie. Moduł automatyzacji nie wpływa na funkcję zdarzeń wysyłanych na webhook ale korzystając z obu rozwiązań może się okazać, że otrzymasz dwa webhooki dotyczące tego samego zdarzenia, dlatego w takim wypadku tworząc automatyzacje polecamy weryfikować zdarzenia dla tego samego procesu biznesowego.

Co w przypadku kiedy narzędzia nie ma liście?
Czasami może zdarzyć się, że korzystając z formularza automatyzacji nie uda Ci się zrealizować Twojego biznesowego procesu ponieważ brakuje narzędzia, które korzystasz. Pracujemy aby integracji było jak najwięcej a ich kolejność implementacji zależy właśnie od potrzeb naszych klientów. Dlatego śmiało pisz do nas na Slacku EasyCart, czego potrzebujesz a my postaramy się uwzględnić to w naszej roadmapie.

Proces tworzenia nowej automatyzacji
Tworzenie nowej automatyzacji zaczyna się od określenia zdarzenia, które ma ją uruchomić. Lista dostępnych zdarzeń ciągle się rozwija, dlatego zalecamy sprawdzać ją ponieważ dzięki nowym zdarzeniom będziesz mógł tworzyć jeszcze lepsze automatyzacje dla swojego biznesu.

Lista zdarzeń automatyzacji

  • Zakup produktu
  • Zmiana planu subskrypcji
  • Anulowanie subskrypcji
  • Dostęp do produktu wygasa
  • Dostęp do produktu wygasł
  • Odzyskiwanie koszyka
  • Zeskanowanio kod QR

Moment uruchomienia automatyzacji według zdarzeń:

  • Zakup produktu - uruchamia się, gdy zamówienie zostaje zrealizowane poprzez odebranie darmowego produktu, zakup indywidualnego produktu lub subskrypcji.
  • Zmiana planu subskrypcji - uruchamia się, gdy klient zmienia plan subskrypcji w panelu EasyCart dzięki niemu możesz zmieniać poziom dostępu na wyższy lub niższy w zależności od planu.
  • Anulowanie subskrypcji - uruchamia się, gdy subskrypcja ostatecznie wygaśnie.
  • Dostęp do produktu wygasa - uruchamia się na 3 dni przed wygaśnięciem dostępu do produktu.
  • Dostęp do produktu wygasł - uruchamia się, gdy dostęp do produktu lub subskrypcji wygasł, po tym zdarzeniu należy zabrać dostęp do zewnętrznej usługi.
  • Odzyskiwanie koszyka - uruchamia się, gdy podejmowana jest akcja ratowania koszyka przez klienta, który został zakwalifikowany do tej procedury.
  • Zeskanowanio kod QR - uruchamia się, gdy klient skanuje kod QR, który został mu przypisany po zakupie produktu z włączoną opcją kodów QR.

Więcej informacji na temat zdarzeń, które zarządzają dostępem do produktu znajdziesz w sekcji "Zarządzanie dostępem do produktu",  warto go przeczytać.

Jak uruchomić zaplanowane zdarzenie?
Domyślnie akcje ustawione są aby uruchamiały się w momencie zdarzenia, opcje tą zawsze możesz zmienić klikając w toggle przycisk "W momencie zdarzenia" wtedy pojawią się dodatkowe pola ustawienia czasu, należy je skonfigurować według potrzeb i zapisać.

Ustawienia zaplanowanego zdarzenia
Na podstawie zdarzenia określamy czy automatyzacja może uruchomić się przed lub po zdarzeniu. Jeśli zdarzenie nie obsługuje uruchamiania przed zdarzeniem opcja ta nie będzie widoczna.

Po wyborze momentu kiedy akcja ma być uruchomiona należy wybrać jednostkę czasu, aktualnie dostępne są do wyboru:
- minuty
- godziny
- dni
- tygodnie.

Po wyborze jednostki czasu należy wybrać dokładną wartość czasu, kiedy ma się uruchomić automatyzacja.

Modyfikacje zaplanowanego zdarzenia
Zakładając, że masz automatyzacje dla np. zakupu produktu skonfigurowaną z zaplanowanym uruchomieniem na 2 tygodnie po momencie zdarzenia i chcesz zmienić ją tak aby uruchamiała się odrazu. Jest to możliwe ale warto w tym przypadku dodać, że jeśli ktoś wcześniej kupił Twój produkt z wcześniejszymi ustawieniami automatyzacji to została ona już dodana i wykona się po upływie określonego czasu.

Kolejnym krokiem jest wybór narzędzia, w tym polu znajdziesz listę wyboru narzędzi, które są dostępne dla danego zdarzenia po wyborze narzędzia w formularzu pokażą się kolejne pola. Najczęściej będzie to wybierz konto oraz akcje narzędzia.

Pole wybierz konto to miejsce, w którym należy wybrać nazwę integracji, którą utworzyłeś. Jeśli masz skonfigurowanych kilka kont dla jednego narzędzia lista wyświetli je wszystkie.

Po wyborze konta należy wybrać akcje narzędzia, tutaj wybierasz co ma się zdarzyć z użytkownikiem, być może chcesz go dodać do kampanii w GetResponse, wtedy należy wybrać akcję "Dodaj klienta do kampanii". W przypadku kiedy np. subskrypcja wygaśnie możesz odebrać mu dostęp do kampanii tworząc automatyzacje z akcją "Usuń klienta z kampanii"

Po wyborze akcji narzędzia formularz pokaże kolejne pole, w którym będziesz mógł wybrać nazwę kampanii z listy. Pamiętaj, że lista akcji różni się w zależności od wybranego narzędzia oraz będzie stale się rozwijać w zależności od potrzeb klientów. Jak widzisz w kilku prostych krokach dodaliśmy automatyzacje, która odrazu po zakupie produktu np. dostępu do naszego newslettera doda klienta do kampanii "Lista Mailingowa" w GetResponse

Takich akcje możesz tworzyć wykorzystując również inne narzędzia, zobacz listę narzędzi wraz z akcjami, które oferują.

Akcje narzędzi:

ActiveCampaign

  • Dodaj klienta do listy
  • Usuń klienta z listy

Circle.so

  • Zaproś klienta do społeczności
  • Usuń klienta z społeczności
  • Dodaj klienta do grupy przestrzeni
  • Usuń klienta z grupy przestrzeni
  • Dodaj klienta do przestrzeni
  • Usuń klienta z przestrzeni

ConvertKit

  • Dodaj klienta do tagu
  • Usuń klienta z tagiem

GetResponse

  • Dodaj klienta do kampanii
  • Usuń klienta z kampanii

Mailchimp

  • Dodaj klienta do listy
  • Usuń klienta z listy

MailerLite

  • Dodaj klienta do grupy
  • Usuń klienta z grupy

MailerLite Classic

  • Dodaj klienta do grupy
  • Usuń klienta z grupy

Sendgrid

  • Dodaj klienta do listy
  • Usuń klienta z listy

Webhook

  • Wyślij dane na webhooka

Powiadomienia

  • Utwórz powiadomienie e-mail

Warto jeszcze dodać, że czasami zamiast wyboru akcji poprosimy Ciebie o inne dane, np. narzędzie powiadomień może poprosić Ciebie o adres email, na który chcesz otrzymywać powiadomienia m.in po zakupie produktu.

Skanowanie kodów QR
Każdy produkt, który ma włączoną funkcje kodów QR podczas zakupu ma wygenerowany indywidualny kod QR, podczas skanowania jeśli skonfigurujesz automatyzacje z tym zdarzeniem otrzymasz na webhooka dodatkowe informacje, które możesz wykorzystać w kolejnych procesach biznesowych. W sekcji "kody QR" znajdziesz instrukcje jak skonfigurować webhooki wysyłane po skanowaniu.

Inne poradniki